august 8, 2022

Nettnord.no

Næringsnett Nord-Troms

Å bare trene i helgen kan redde livet ditt

Å bare trene i helgen kan redde livet ditt

I dag fører mange mennesker en livsrytme som gjør det svært vanskelig for dem viktige oppgaver for helsen din. På grunn av mangel på tid gjør vi feil som å kaste ut hurtigmat eller ikke gjøre all treningen vi burde. Imidlertid kan løsninger finnes. Når det kommer til mat, er det flere og flere alternativer for sunn matpakke. Og når det gjelder treningkan du alltid velge å gjøre det i Helg. Vi tenker kanskje at det ikke er nok; men ifølge en fersk studie er det det.

Det er selvsagt ikke verdt et par halvtimesøkter med trening. Nøkkelen er å konsentrere seg om helgen hele tiden fysisk aktivitet anbefalt av Verdens helseorganisasjon (WHO) eller, hva er det samme, mellom 75 og 150 minutter med kraftig trening eller 150 til 300 minutter med moderat trening.

Det skal bemerkes at noen som aldri har trent Jeg burde ikke bare hoppe inn i disse intense rutinene. Det ideelle ville være å gå litt etter litt. Tross alt, lite trening er bedre enn ingen. Men når du først kommer i tilstrekkelig fysisk form, kan du gjøre disse helgeintensivene. På denne måten, ifølge studien publisert av forskere fra Universitetet i Sao Paulo, ville være nok til å holde seg frisk. Hvis det du ser etter er fysiske fordeler, som å øke muskelmassen eller gå ned i vekt, bør du spesifikt konsultere en ekspert på fysisk aktivitet

Hva er helgekrigere?

Helgekrigere er kjent som de menneskene som konsentrerer all fysisk trening om helgen. Det er absolutt komplisert, siden det krever å gjøre det ganske lange og intense rutiner.

READ  Skrev en blekksprut dette?

Tidligere studier har allerede analysert fordelene ved å drive med idrett på denne måten. For eksempel ble det i 2017 publisert en der det ble konkludert med at to økter med trening er nok til å redusere sannsynligheten for død av alle årsakerinkludert kreft og hjerte- og karsykdommer. Disse studiene sammenlignet imidlertid ikke helgekrigere med dem personer som fordeler øvelsen i korte rutiner over flere dager.

Det er nettopp det de har gjort i denne nye studien som nettopp er publisert i JAMA indremedisin. Og sannheten er den knapt funnet noen forskjeller.

unsplash

Det viktige er å oppnå et minimum av fysisk trening

I denne nye studien er data fra 350 978 voksnesamlet i US National Health Interview Survey mellom 1997 og 2013. I tillegg ble informasjonen sammenlignet med andre tall fra Nasjonal dødsratefrem til 31. desember 2015.

Alle deltakerne ble delt inn i to grupper, basert på om de var fysisk aktive eller inaktive. De som utførte minst 150 minutter moderat fysisk trening eller 75 minutter intens trening per uke ble inkludert som aktive. I tillegg delte de seg i denne gruppen i to nye grupper, avhengig av om de var helgekrigere eller om de fordelte aktiviteten over flere dager.

Det skal bemerkes at det faktum at de var selvrapporterte data av deltakerne selv kan føre til skjevhet. Utvalget er imidlertid så stort at det anses tilstrekkelig til å trekke ganske sterke konklusjoner.

Og konklusjonene er det det var knapt noen forskjell i dødelighet mellom helgekrigere og de som trente i flere dager. Det er tydelig at begge hadde stor nytte sammenlignet med de mer stillesittende. Men når man sammenligner mellom dem, var det knapt noe skille mellom grupper.

READ  De oppdaget et nytt symptom knyttet til Omicron-varianten av koronavirus

Den eneste forskjellen var at sammenlignet med inaktive mennesker var fareforholdene for dødelighet 0,92 for helgekrigere og 0,85 for de som trente hele uken. En minimal forskjell som reduseres til ingenting hvis vi ser på dødelighetstallene etter spesifikk årsak.

Det skal bemerkes at når vi snakker om trening, refererer vi til både aerobic og styrketrening. Faktisk ble det nylig vist at sistnevnte også er svært effektiv for å forebygge sykdommer som de som er nevnt ovenfor. Derfor er det WHO anbefaler en kombinasjon av begge typer trening. Det er noe helgekrigere også bør være oppmerksomme på. De er de mest intense rutinene, men det ser ut til at de er like effektive.