juli 30, 2021

Nettnord.no

Næringsnett Nord-Troms

Å spise denne typen sjokolade kan forbrenne mer fett, ifølge en ny studie

Å spise denne typen sjokolade kan forbrenne mer fett, ifølge en ny studie

Kaller alle sjokolade! I tillegg til antioksidanter og andre helsemessige fordeler av å spise sjokolade, antyder en ny studie at en bestemt type sjokolade faktisk kan hjelpe deg med å gå ned i vekt, i tillegg til når du spiser den. Og hvis du tror du har gjettet hva slags sjokolade disse forskerne roper på, vil mange av disse funnene sannsynligvis overraske deg.

Ta en titt på sjokoladeforskerne som støtter vekttap og les En stor effekt av kaffe på stoffskiftet, sier en ekspert.

Shutterstock

En Brigham and Women’s Hospital studie publisert denne uken i Journal of Federation of American Societies for Experimental Biology satt ut for å undersøke om å spise 100 gram sjokolade på forskjellige tidspunkter av dagen påvirket metabolismen hos kvinner etter menopausen.

Til å begynne med ble 19 kvinner delt inn i tre grupper: en gruppe spiste sjokolade om morgenen, mens en annen spiste om kvelden. Den tredje gruppen spiste ikke sjokolade i det hele tatt. Ellers ble ikke deltakerne pålagt å endre sine vanlige kostvaner. Dette eksperimentet ble utført i 14 dager.

En nøkkelfaktor? Valget i sjokolade. Forskeren hevder at mørk sjokolade ofte er kreditert med helseeffekten. Så disse forskerne valgte å se hva som skjedde ved å administrere melkesjokolade.

Shutterstock

Den første observasjonen forskerne sier i deres abstrakt er: “Resultatene våre viser at 14 dagers sjokoladeinntak ikke økte kroppsvekten.” Hvis du synes det er overbevisende alene, kan du lese videre …

I SLEKT: Denne enkle gåøvelsen er en fantastisk fettforbrenner, sier topptrener

sjokolade
Shutterstock

Gruppene av kvinner som spiste sjokolade om morgenen og om natten, så en reduksjon i sult og færre søtsug i løpet av den 14-dagers studien.

READ  NASAs rakettoppskyting av Wallops er nå planlagt til tirsdag kveld - CBS Boston

I SLEKT: Bivirkninger av å gi opp sjokolade, ifølge vitenskapen

Shutterstock

Både morgen- og kveldssjokoladespisere forbrente flere kalorier enn et grunnlinjemål, men kveldsgruppen brente dobbelt så mange kalorier (300 i gjennomsnitt) som morgengruppens gjennomsnitt på 150. I tillegg opplevde sjokoladespisere på kvelden en økning på 6,9 prosent i fysisk aktivitet, økt metabolisme og til og med en reduksjon i midjeomkrets på 1,7 prosent. Hans søvnrytmer de sies også å ha vært mer vanlige. Hvorfor? Årsaken er veldig vitenskapelig – les for å finne ut.

Shutterstock

Forskerne forklarer at å spise sjokolade så ut til å endre “sammensetningen og funksjonen” til mikrobiota i tarmen, noe de mener spilte en viktig rolle i deltakernes sult, aktivitet og metabolske endringer.

I SLEKT: Hemmeligheten for å unngå fedme kan ligge i tarmen, sier ny studie

melkesjokolade
Shutterstock

Det er en viktig advarsel å merke seg før du innlemmer denne mengden sjokolade i ditt daglige kosthold: Mens konsumering av sjokolade syntes å øke kaloriene som ble brent av kvinnene i denne studien, var kaloriene sjokolade, ca 542, overskred betydelig økningen i kaloriforbruk. Så selv om det kan være verdt å spise mer sjokolade for å se hvordan det serverer deg, kan det gå litt bratt med jevne mellomrom å gå for hele 3,5 gram.

Registrer deg for Spis dette, ikke det! Nyhetsbrevog fortsett å lese: