juni 22, 2021

Nettnord.no

Næringsnett Nord-Troms

Ærlig talt kan det nye mettende dietten være enda bedre enn keto for vekttap

Ærlig talt kan det nye mettende dietten være enda bedre enn keto for vekttap

Fotokreditt: Getty Images

  • En ny rapport i Amerikansk forsker sier mettende diett kan være en enklere måte å gå ned i vekt enn ketogen diett.

  • Den består av matvarer som gir et høyt innhold av næringsstoffer og som samtidig er veldig rikelig og tilfredsstillende.

  • Ifølge en studie hjalp det mettende dietten deltakerne med å gå ned i vekt mens de følte seg mettere.

Hvis du har prøvd ketogen diett, du er kjent med hvor begrensende det kan være (det er derfor, til tross for fordelene med vekttap, kan keto være vanskelig å holde seg til).

Nå er det en ny kjepphest diett trend, kalt mettende diett, som er spioneringen for å ha lignende fordeler for keto, men uten å utelukke hele matvaregrupper som karbohydrater.

I følge en rapport fra Amerikansk forsker, det “mettende dietten” har vist seg å hjelpe folk med å kontrollere vekten og helsen deres ved bruk av “sunn mat som er spesielt mettende; det vil si mat som skaper følelser av fylde og tilfredshet.” Høres bra ut?

Rapportens forfatter, Shirin Panahi, PhD, en postdoktorforsker ved kroppsøving og kinesiologi ved Université Laval i Quebec City, Canada, sier at den inkluderer mat med høyt proteininnhold (som magert kjøtt og fisk) og mye fiber (som korn. frukt og grønnsaker), så vel som sunt fett (som de som finnes i avokado, for eksempel), meieriprodukter som er rike på probiotika og capsaicin, stoffet som gjør paprika varm (og er kjent for å tilfredsstille sult).

Den generelle ideen om mettende diett er at ingen matvaregrupper er helt utenfor grenser, men du bør fokusere på mat som inneholder mye næringsstoffer og samtidig supermettende, slik at du ikke føler deg fratatt.

READ  Boeings neste Starliner Test Flight forsinket etter SpaceX Crew Rotation - Romfart nå

“Hva er spesielt med disse matvarene? [is] at hver og en av dem har spesifikke egenskaper som gagner helsen vår, enten ved å redusere sult, redusere kroppsfett, senke blodsukkeret, forbedre blodtrykket eller øke stoffskiftet, sier Panahi.

Og å spise på denne måten hele tiden kan være en enkel måte å opprettholde en sunn vekt. Ifølge en studie fra 2017 i British Journal of Nutrition der deltakerne fulgte et mettende kosthold (å spise 20 til 25 prosent protein, 45 til 50 prosent karbohydrater og 30 til 35 prosent fett) eller et normalt kosthold (å spise 10 til 15 prosent protein, 55 til 60 prosent karbohydrater og 30 prosent fett ), de på metningsplanen mistet mer vekt og kroppsfett, følte seg mettere og klarte å holde seg til dietten, som faktisk er halvparten av kampen.

En vellykket studie (som også var liten, med bare 69 mannlige deltakere) betyr selvfølgelig ikke at det mettende kostholdet fungerer for alle. Men det virker som en smart måte å spise for din generelle helse, enten du prøver å gå ned i vekt eller ikke.

du kommer kanskje også til å like