desember 9, 2021

C / 2021 Leonard, kometen som ‘børster’ jorden og kan sees med det blotte øye senere i år

Hvert 80.000. år går kometen Leonard i bane rundt jorden, og i 2021 vil vi være heldige å se den.

Kometer er fjerne observatører av solsystemet, som strekker seg utover Neptun og tar titalls, hundrevis eller til og med tusenvis av år å fullføre en periode rundt solen.

Dermed blir en komet observert når den passerer gjennom de indre planetene i vårt kosmiske miljø Enkelt arrangement Det samsvarer ikke med menneskeliv.

Men etter å ha sett kometen NEOWISE i 2020, er menneskeheten igjen en En unik mulighet til å legge merke til en Innen utgangen av 2021: Det er nesten over C / 2021 A1 Leonard, En komet synlig for det blotte øye ble oppdaget tidligere i år.

Les mer: De oppdaget et mystisk objekt i solsystemet som samtidig fungerer som en asteroide og en komet.

Den lyseste kometen i 2021

Komet NEOWISE C / 2020 F3 fra jorden. Foto: Getty Images

C / 2021 A1 Leonard først sett 3. januar 2021 Fra Mount Lemon Laboratory i Arizona, USA, navnga han astronomen Greg Leonard som oppdaget det.

Under de første observasjonene av dette astronomiske objektet dannet av støv, is og steiner, var det en Drage Langsiktig, det vil si at den kommer fra Oort-skyen og dens omløpsperiode er omtrent 80 000 år.

I januar 2021 var Leonard i bane mellom Jupiter og Mars og kretset rundt de indre planetene i solsystemet. Gjennomsnittshastigheten er 70,6 kilometer i sekundet. Elleve måneder senere fortsetter kometen sin bane mot sentrum av solsystemet, når banen til Mars i løpet av de neste dagene og nærmer seg jorden.

Kometen Leonard
Comet NEOWISE C / 2020 F3. Beskrivelse: Getty Images

Leonards nærme tilnærming til planeten vår vil skje neste gang 12. desember 2021 07:54 (Central Mexico Time) når kometen er 34,9 millioner kilometer fra jorden.

I tidligere dager, hvis været tillot, var det mulig Legg merke til Leonards hale med det blotte øye Få panoramautsikt før soloppgang og med teleskopet.

Tre uker senere vil C / 2021 A1 nå Leonard Perihel (Punkten for dens bane nærmest Solen) Den 3. januar 2022, et besøk som ikke vil komme tilbake på rundt 80 tusen år for å fortsette sin reise mot kantene av solsystemet.

READ  Google bruker AI for å designe brikkesider raskere enn mennesker

Les Nå:

Kometutbruddet dannet glassfeltene i Atacama-ørkenen for 10 500 år siden, avslører studien

Dette er Bernardinelli-Bernstein, en 160 km lang megakomet mot solen.