desember 9, 2021

Nettnord.no

Næringsnett Nord-Troms

De bekrefter den beste tiden å sove på

De bekrefter den beste tiden å sove på

Enten for ulike yrker, den rute å gå til å sove det kan gå utover det som er ønskelig. Det snakkes ofte om hvor lang tid en person må sove for å få en god hvile (voksne mellom 7 og 8 timer). Men er det et ideelt tidspunkt å hengi seg til drømmen? En fersk studie gir nye funn i denne forbindelse.

“Kroppen har en intern 24-timers klokke, kalt døgnrytmen, som hjelper til med å regulere fysisk og mental funksjon,” forklarte studieforfatter David Plans ved University of Exeter, Storbritannia. “Resultatene tyder på det å legge seg tidlig eller sent er mer sannsynlig å forstyrre kroppens klokke, med uheldige konsekvenser for Helse kardiovaskulær,” sa han.

Optimal funksjon av den biologiske klokken er avgjørende for helsen fordi den regulerer og bestiller fysiologi (funksjoner og mekanismer til organer og vev) på de riktige tidspunktene på dagen. En faktor er nøkkelen til dens riktige funksjon: eksponering for sollys, som lar deg skille mellom dag og natt, som strukturerer søvnplaner, vaner og fysiologiske rytmer.

Ideell tid for å sove.jpg

På jobben undersøkte Plans og teamet hans denne assosiasjonen ved å bruke data om søvnbegynnelse målt objektivt (og ikke selvrapportert av deltakerne selv) fra et stort utvalg voksne. Studien inkluderte 88 026 personer i alderen 43-79 fra UK Biobank rekruttert mellom 2006 og 2010 (58 % var kvinner).

Data om søvnbegynnelse og oppvåkningstid ble samlet inn over syv dager ved hjelp av et håndleddsakselerometer. Frivillige fullførte demografiske, livsstils-, helse- og fysiske vurderinger og spørreskjemaer. I løpet av en gjennomsnittlig oppfølging på nesten 6 år, 3,6 % av deltakerne utviklet hjerte- og karsykdommer.

READ  Sjelden 'Einstein Ring' fanget av Hubble avslører universets dybder

Forekomsten var høyest hos de som begynte søvnen ved eller senere ved midnatt og lavest blant de som sovnet mellom 22 og 23.