august 15, 2022

De identifiserer opprinnelsen til Black Beauty-meteoritten som ble oppdaget i Sahara i 2011 | Denne oppdagelsen kan gi data om jordens opprinnelse

Et team av forskere var i stand til å identifisere Mars er regionen med svart skjønnhetDet er en meteoritt Den ble oppdaget i 2011 i Sahara-ørkenen.

Som forklart av eksperter, Oppdagelsen vil hjelpe til med å avdekke opprinnelsen til jordens formasjon.

NWA 7034-meteoritten passer i håndflaten din og veier rundt 300 gram. «En av de eldste bergartene i geologisk historie»Astronom Sylvain Bouley, en av medforfatterne av rapporten publisert i spesialtidsskriftet Nature Communications, forklarte.

Denne steinen, detaljert ekspert, har ZirkonerDet eldste kjente mineralet på jorden er 4,48 milliarder år gammelt, noe som indikerer det Sannsynligvis «omtrent 80 millioner år etter dannelsen av planetene» i solsystemetPauly bemerket.

I følge ekspert, Den uopphørlige bevegelsen av tektoniske plater begraver og bryter ned de originale materialene på vår jord. På den annen side, på Mars, skjedde ikke disse forholdene, noe som gjorde at et team av forskere – ledet av Australias Curtin University – kunne identifisere hvor krateret kom fra.

En annen meteoritt ble fortrengt

I følge en artikkel publisert i Nature Communications gruve Hvor kom meteoritten fra? Et område av Mars-skorpen som ikke har endret seg nevneverdig siden dannelsen av den røde planeten.

For å finne det perfekte krateret måtte forskerne Les over 8000 systemer på overflaten av den planeten.

Måling av den kosmiske stråleeksponeringen til NWA 7034 gjorde det mulig for planetologene å bestemme det. Meteoritten gikk gjennom verdensrommet for rundt fem millioner år sidenDet faktum hjalp dem å begrense den typen spor de lette etter: for ung og for bred.

Black Beauty-meteoritten led tidligere, for omtrent 1,5 milliarder år siden, en «brutal» varme, noe som indikerer Mars fikk sitt første støt fra en meteoritt som løsnet den, og deretter ble steinen kastet ut fra planeten av et nytt sjokk.

READ  PlayStation Studios-sjef Herman Hulst lover flere enkeltspillerspill etter å ha kjøpt Haven

Som Anthony Lagan, direktør for undersøkelsen, forklarte, Black Beauty kom inn i verdensrommet med en hastighet på «fem kilometer i sekundet».

gruve

Til studien ble 90 millioner bilder av kratere på Mars behandlet ved hjelp av en «superdatamaskin», og som et resultat ble 19 bilder valgt ut på forhånd.

«Av disse 19 pekte datamaskinen til slutt ut HøytEN Et krater på 10 kilometer i diameter finnes i den eldste delen av den sørlige halvkuleRik på kalium og thorium, som Black Beauty,» forklarte han, og påpekte at det er et sterkt magnetisert område, en egenskap den deler med meteoritten som traff jorden.

De siste årene, reflekterte Bouley, har oppdrag til Mars «fokusert mer på å lete etter overflatevann», men «dannelsen av planeten er veldig viktig», for eksempel da den ble oppdaget. NWA 7034 viste vann i den.

«Utforsk Mars-regionen der Black Beauty kommer fra Det hjelper å forklare hvordan vi kom til en så sjelden planet i universet som Jorden«, konkluderte eksperten.