juni 22, 2021

Nettnord.no

Næringsnett Nord-Troms

Den kreative vanen som kan forhindre demenssymptomer, selv om den starter senere i livet

Den kreative vanen som kan forhindre demenssymptomer, selv om den starter senere i livet

Fotokreditt: Jolygon – Getty Images

  • Ny forskning antyder at aktiv musikkavspilling kan ha en liten, men positiv innvirkning på kognitiv funksjon, selv hos eldre voksne som allerede viser tegn på demens.

  • Musikkavspilling fungerer på flere områder av hjernen samtidig.

  • Andre viktige vaner, som å være aktive og sosiale, kan også bidra til å redusere risikoen for kognitiv tilbakegang.

Musikk gjør underverker for humøret ditt, men visste du at det også kunne gi hjernen din et løft? Faktisk, Spiller musikk-ikke bare høre på ham—Det har en positiv effekt på kognisjonen din, selv om du allerede er det viser tegn på demens, foreslår ny forskning.

For en ny metaanalyse publisert i Journal of the American Geriatrics SocietyForskere ved University of Pittsburgh undersøkte ni studier med 495 deltakere eldre enn 65 år som hadde mild kognitiv svikt (MCI) eller demens. Studiene evaluerte spesifikt eldre voksne med MCI som deltok i å improvisere musikk, spille eksisterende musikk, synge, spille instrumenter eller andre måter å lage musikk på.

Mild kognitiv svikt ble definert som “en preklinisk tilstand mellom normal kognitiv aldring og Alzheimers sykdom. “Demens, et generisk begrep for ulike aldersrelaterte kognitive symptomer, ble definert som en” svekkende sykdom som dramatisk kan endre de kognitive, emosjonelle og sosiale aspektene i en persons liv. ”

Funnet? Å lage musikk har en liten, men statistisk signifikant effekt på kognitiv funksjon, som tenking og hukommelse, sier hovedforfatter Jennie L. Dorris, en doktorgrad rehabiliteringsvitenskapelig student og forskerstudent ved Institutt for ergoterapi ved University of Pittsburgh.

Det er fordi å spille musikk fungerer på flere områder av hjernen din samtidig. “Du koordinerer motorbevegelsene dine med lydene du hører og de visuelle mønstrene til skrevet musikk,” forklarer Dorris. “Musikk har blitt kalt en” helkroppstrening “for hjernen, og vi synes den er unik fordi den bruker flere systemer samtidig.”

READ  Cómo las hormigas león voraces diseñan trampas de arena mortales | Ciencias

Som en bonus hadde musikksettingsvaner også en positiv effekt på humøret og livskvalitet, så fortsett og bli musikalsk, uansett alder. “Fordi vi så en positiv effekt på alle de forskjellige aktivitetene for aktiv musikk, vet vi at folk har muligheter og kan velge den aktiviteten de foretrekker,” sier Dorris, “enten det er å synge i kor, bli med i en trommesirkel eller registrere for en online musikktime der du lærer å komponere, er det viktig at du deltar aktivt i musikkopprettingsprosessen. “

Å koble til gitaren som har samlet støv i kjelleren din, er selvfølgelig bare ett skritt du kan ta hold hjernen skarp. Og jo før du begynner, jo bedre: fra eldre voksne som ikke allerede har Alzheimers sykdom, er det sannsynlig at 15% av dem har mild kognitiv svikt. Opptil 38% av dem vil utvikle Alzheimers sykdom om fem år, bemerker forskerne.

Å redusere risikoen for demens, er det også viktig å holde seg aktiv de fleste ukedager, spise a Middelhavsstil diett, vær sosial for få kontakt med kjæreog søk hjelp for kroniske helseproblemer som depresjon, høyt kolesterol og søvnproblemer. Alle disse brikkene legger seg over tid, og sørger for en sunnere kropp og sinn i årene som kommer.

du kommer kanskje også til å like