mai 18, 2022

Nettnord.no

Næringsnett Nord-Troms

Den perfekte formelen for god søvn: hvor mange timers søvn er sunt fra fylte 40 år

Den perfekte formelen for god søvn: hvor mange timers søvn er sunt fra fylte 40 år

Studien evaluerte data fra nesten en halv million britiske voksne, mellom 38 og 73 år, som deltok i det britiske biobankprosjektet (Getty)

Eksperter forsikrer det både antall timer søvn og kvaliteten på hvile er avgjørende for god fysisk, mental og følelsesmessig helsel. Men de har ennå ikke blitt enige om antall timer som trengs for hvert stadium av livet, eller til og med noen ganger er det anslått at dette bør være forskjellig for hver person. En ny studie av forskere fra Storbritannia og Kina, publisert i tidsskriftet Naturlig aldringHan hevdet å ha funnet svaret.

Forskningen, ledet av professor Jianfeng Feng, fra Fudan University, Kina, antydet det ca. 7 timers søvn er den ideelle nattesøvnen for folk fra middelalderen og at, å overvinne eller redusere det, kan bety en reduksjon i kognitiv kapasitet. Dette innebærer funksjonene å være oppmerksom, huske, lære nye ting, løse problemer og ta beslutninger.

Ifølge kinesiske eksperter, 7 timer søvn er det perfekte målet for bedre mental helse, ettersom folk rapporterer flere symptomer på angst og depresjon og generell ubehag når de rapporterer å sove i lengre eller kortere perioder.

«Selv om vi ikke definitivt kan si at for mye eller for lite søvn forårsaker kognitive problemer, ser det ut til at vår studie som ser på mennesker over lengre tid støtter denne ideen,» sa Jianfeng. Feng og la til at «årsakene til at eldre mennesker sover mindre ser ut til å være komplekse, påvirket av en kombinasjon av vår genetiske sammensetning og strukturen til hjernen vår«.

I følge den nye studien er omtrent 7 timers søvn den ideelle nattesøvnen for personer fra middelalder (Foto: Pexels)
I følge den nye studien er omtrent 7 timers søvn den ideelle nattesøvnen for personer fra middelalder (Foto: Pexels)

Forskerne undersøkte data fra nesten en halv million britiske voksnemellom 38 og 73 år, som deltok i UK Biobank-prosjektet, en studie som overvåket søvnmønstre, mental helse og velvære, samt kognitiv ytelse.

READ  Det cubanske vitenskapsakademiet feirer 60-årsjubileet for stiftelsen

Teamet studerte også hjerneskanning av 40 000 mennesker i studien og fant klare forskjeller i strukturen til regioner knyttet til prosessering og hukommelse hos de som sov mer eller mindre enn syv timer.

Læreren Barbara Sahakian, fra Cambridge Department of Psychiatry, en av forfatterne av studiensa: «Å få en god natts søvn er viktig i alle stadier av livet, men spesielt når vi blir eldre. Å finne måter å forbedre eldre menneskers søvn på kan være avgjørende for å hjelpe dem å opprettholde god mental helse og velvære og avverge kognitiv nedgang, spesielt hos pasienter med psykiatriske lidelser og demens.»

Forskerne sa at en mulig årsak til at søvnmangel utløser kognitiv nedgang kan være mangel på saktebølge (dyp) søvn, som spiller en viktig rolle i konsolidering av minner. Problemer med slow-wave søvn er også relatert til oppbygging av amyloid, et nøkkelprotein som, ved feilplassering, kan forårsake floker i hjernen som er karakteristiske for noen former for demens.

Å få en god natts søvn er viktig i alle stadier av livet, men spesielt når vi blir eldre (Getty)
Å få en god natts søvn er viktig i alle stadier av livet, men spesielt når vi blir eldre (Getty)

Den kinesisk-britiske studien indikerte en sammenheng mellom å sove for mye eller for lite og kognitive problemer, ikke mellom årsak og virkning, advart Russell Foster, professor ved University of Oxford og direktør for Circadian Neuroscience Institute, som ikke var involvert i forskningen. I dialog med CNN stilte eksperten spørsmålstegn ved at denne undersøkelsen ikke hadde tatt hensyn til helsetilstanden til deltakerne og det Å sove for lite eller for lenge kan være en indikasjon på underliggende helsetilstander med kognitive problemer.

READ  SpaceX er på vei til å lansere åtte Falcon 9-raketter på seks uker

Begrensningene i studien var at den evaluerte hvor lenge deltakerne sov totalt, men konsulterte ikke om kvaliteten på disse timene med søvn, for eksempel om de våknet mange ganger i løpet av natten. De frivillige rapporterte antall timer de sov, så det var ingen objektiv måling. Likevel mente forfatterne at på grunn av det høye antallet involverte personer, er det mulig å si at konklusjonene er solide.

FORTSETT Å LESE: