august 8, 2022

Nettnord.no

Næringsnett Nord-Troms

Emosjonell sult, en helserisiko og effektiviteten av medisinske behandlinger

Emosjonell sult, en helserisiko og effektiviteten av medisinske behandlinger

Overdreven matinntak eller uten en fysiologisk motivator kan påvirke kroppens funksjon.

Tiden det tar for hjernen vår å føle seg mett er ca. 20 minutter, Lcda. Wanda González, ernæringsfysiolog, kostholdsfysiolog og treningsfysiolog. Foto: Tidsskrift for medisin og folkehelse. Fabiola Plaza.

Hver gang vi skal spise eller mate oss selv, må vi forstå og kjenne stimuli, eller grunner til at vi har sult´, tatt i betraktning at glukose er vår energikilde, og at den kommer fra de matvarer i forskjellige konsentrasjoner, må vi vite hvor trenge enten sult.

Stille oss selv spørsmålet om det er en impuls på grunn av sosiale eller emosjonelle stimuli eller stressfaktorer; eller hvis kroppen vår naturlig ber om mat på grunn av mangel på det. Likeledes må man passe på hvilke matvarer som tilfredsstiller disse behovene.

«Fordi når vi spiser mat med mye sukker, fett, alkohol, koffein, er det de genererer å forverre symptomer på angst, stress, uten å garantere metthet,» sier advokat. Wanda Gonzalez, ernæringsfysiolog, kostholdsfysiolog og treningsfysiolog. Vi må huske på at tarmens integritet har en direkte rolle i følelser, på grunn av forholdet som tarmen vår har med hjernen, forbedrer eller forverrer humør.

Så det er at spisevanene våre påvirker, positivt eller negativt, de forskjellige behandlingene som en person liker pasient med en bestemt sykdom; siden hver av behandlingene trenger en korrelasjon med matenvelge en diett som ikke påvirker den operasjonen.

Vi har en tendens til å overspise eller overmate oss selv uten å forstå hvorfor et dårlig utvalg av matgenererer forskjellige helseproblemer eller lidelser som kan ha konsekvenser for laboratorier, behandlinger, vektøkning eller vanskeligheter å gå ned i vekt.

Det er viktig å huske på at i kroppen starter fordøyelsen fra det øyeblikket vi gir den første matbiten og akkurat i det øyeblikket begynner kroppen å skille ut de nødvendige hormonene slik at hjernen vår snur seg fra metthetsfølelsen.

READ  Kina lanserer ny video og bilder av sin Zhurong Mars Rover | Romnyheter

«Tiden det tar for hjernen vår å føle seg mett er omtrent 20 minutter, men det er viktig at vi fokuserer på dette når vi spiser, siden eksterne faktorer kan påvirke prosessen som hindrer oss i å føle oss mette,» sier ernæringsfysiologen. Gonzalez.

For å forstå dette må vi vite hva det er. sult fysiologisk og hva er det sult følelsesmessig, å være klar over fordelene vi får fra hver av dem maten hva vi spiser

fysiologisk sult:

Dette skjer gradvis, er regulert av organer og fordøyelsessystemetog oppstår når vi har tom mage, utskiller dette organet nødvendigvis et magehormon kalt ghrelin, ansvarlig for å sende meldingen til hypothalamus som kommuniserer behovet for mat.

En annen fysiologisk reaksjon, møtt med behovet for å mat det skjer når vi tilbringer en lengre periode uten å spise mat, har episoder med hypoglykemi eller lavt blodsukker; uten behov for å ha en diagnose av denne sykdommen eller diabetes som sådan, skjer dette fordi vi presenterer et glukoseunderskudd med symptomer som:

  • svimmelhet

  • Hodepine

  • svette

  • Uklart syn

  • Svakhet

  • Irritabilitet

  • glupende sult

Når vi identifiserer at vi trenger å mate eller spise, med «sult fysiologisk, metter vi oss med maten som vi har tilgjengelig, du føler ikke skyld eller anger, du føler rett og slett tilfredsstillelsen over at du spiser mat som passer», sier spesialisten.

følelsesmessig sult:

Dette er en plutselig sult, som ikke er forårsaket av en prosess stimulert av hormoner, men av følelser, situasjoner/trang, stressfaktorer og i mange tilfeller genererer overspising siden mat blir et ønskeobjekt, og de spiser impulsivt eller ved overspising, uten å være klar over at de spiser.

READ  Forskere lager fryktelig muterte edderkopplignende skapninger

«Etter å ha spist disse matvarene, kan det være ledsaget av skyldfølelse, av å forlate matvaner. fôring tilstrekkelig, noen ganger rettferdiggjør vi oss selv ved å si «det er fredag», «jeg fortjente det», «jeg fortjener det», «dagen var veldig sterk», «de dietter ikke i helgene», «jeg kommer til å føle bedre» , «i morgen kommer jeg tilbake», dette er de røde flaggene om at maten vi spiser ikke anbefales for helsen vår», bekrefter Lcda Wanda.

Spesialisten inviterer folk som ønsker å gjøre endringer i spisevaner, de må være permanente, forbedre livsstilen, påføres gradvis, integrere disse vanene i standard diett; Det er ikke bra å gjøre endringer i matvaner på grunn av emosjonelle stimuli, eller ta det som om det var en diett drevet av kortsiktige mål.

Det bør tas i betraktning at innenfor vanene som brukes på det normale kostholdet til mennesker, er det tider når ernæringsfysiologen også understreker at «kulturelt feires alt med mat, så det er viktig å kjenne til disse matvarene og være i stand til å identifisere mengdene , innlemme trening i den daglige rutinen, uten anger eller følelse av å mislykkes».

Kostholdseksperten understreker behovet for å spise, detaljer om prosessen, det vil si å unngå å spise, mens du ser på TV, mens du jobber, eller i korte perioder, med fokus på mateni å tygge riktig antall ganger nødvendig, og i behovet vi har, uten distraksjoner eller skyld.

«Det er viktig at vi vet at denne prosessen tar en periode, noen ganger setter vi oss ned for å spise og kanskje spiser vi maten på fem minutter, noen ganger tygger vi ikke godt, eller vi spiser mens vi jobber, ser på film, konsentrerer oss om mobiltelefonen, på nettbrettet, på datamaskinen, noe som påvirker prosessen med å regulere metthetsfølelsen,» anbefaler han.

READ  SpaceX lanserer oppdrag nummer 25 for Starlink Internett-nettverk - Spaceflight Now

Som mennesker må vi være tydelige på at før vi utfører noen fôringsprosess, uansett hvor liten, vi må etablere visse grunnleggende spørsmål for å unngå underspising eller til og med overspising.

Spørsmål som:

Skal jeg spise fordi jeg føler meg trist, fordi jeg er veldig stresset?

Er jeg sikker på at jeg vil spise denne mengden?

Hvor lenge siden spiste jeg sist?

Hvilket ernæringsmessig bidrag vil det jeg skal spise ha?

Overholder jeg ikke noe punkt i dietten anbefalt av spesialisten min?

Hvordan kan dette påvirke helsen min?

Har jeg nok tid til å spise eller skal jeg spise i en fart?

Vi må huske på at spisevaner må gjøres gjennom delvise og kortsiktige mønstre og modifikasjoner «vi kan identifisere, hva er det første jeg skal gjøre? Jeg skal øke forbruket av vann, det vil være min mål denne uken, neste uke skal jeg ned maten stekt eller søtsaker, og litt etter litt etablerer vi kortsiktige mål som til slutt vil hjelpe oss å gjøre denne spisevanen til en del av livsstilen vår, se den som en prosess og forstå at innenfor dette mønsteret skal vi spise pizza, søtsaker, og det vil skje fordi de er tilgjengelige, og det skal vi ikke straffe oss selv med, vi går rett og slett tilbake til neste måltid», avslutter ernæringsfysiologen.

Se hele programmet: