mai 17, 2022

Nettnord.no

Næringsnett Nord-Troms

Favorittminner fra fjordfiske i midnattssolen i Norge

Vindvind forberedte seg på en turbulent landing på Bardufoss lufthavn i Norge. I motsetning til en gruppe små luftvåpenstråler som hekker på forklær, nøt de frihet over vår Boeing 737-tormac. Til tross for de 11-sterke festtorpedo-rørene og bagasjen til fiskebokser, reiste vi gjennom tollen.

Kittet vårt avslørte vår hensikt på samme måte som de grønne gensere, brogues og odd runde magen avslørte nasjonaliteten vår. Det var veldig skuffende da Martin ikke klarte å vise en «tackle box» som inneholder 10 flasker vin.

Terry venter ved ankomst med transportkonvoien: en åtte-seters minibuss, en jeep med tilhenger og en godsvogn. Vår 12-timers reise viste seg å være slitsom på grunn av utmattelse – fra Dublin til København, fra Olso til Bardufoss og nå 50 kilometer nord til Castness.

Våre åtte dagers opphold på Lakhaugen Farm i Onion Hill var ideelt for vårt formål. Lakhaugen er en 250 år gammel husmannsplass skjermet i hjertet av Viking Kingdom, plassert på toppen av Animal Island, laget utelukkende av det berømte norske treverket.

Et fjell som glitret av isbreer og fossefall fra Lakhougen gård, og vi klarte å se mange fjorder; Det var et fantastisk syn, og jeg takket Gud for at det var midtsommer.

På Paula og Eric Krogstad hadde vi fantastiske verter. Paula ble født i Dublin, giftet seg med Eric og flyttet til Norge, og er nå involvert i lokalsamfunnet, driver matlagingskurs og vinsmakingskvelder og broderivirksomhet.

Eric er flykirurg hos det norske luftforsvaret og deltidslege i byen Bardufoss. Han har tjent i Afghanistan og Irak og var involvert i hjelpearbeid under tsunamikatastrofen i Indiahavet i 2004.

READ  Mondek tar stateline krone i Norge | Nyheter, sport, jobber

Ekte Viking

Han viste seg å være en ekte viking da han ble med meg for å samle blåskjell til middag. Etter å ha innrømmet nederlag og misforstått tidevannet, sank han to meter ned i iskaldt vann, fullkledd og dukket opp med en stor muskettbøtte‌ fra Fjords fjellside.

Adrenalinet var høyt da vi dro til nærmeste havn ved Castness Haman. Delvis skjult bak et steinflate inne i fjorden, ligger sovehavnen til halvdekkere og et gammelt ubrukt fiskeforedlingsanlegg. Den nybygde pontongen ga lett tilgang til båtene våre.

Standard kode i norsk størrelse

Pollock, uer, ling, colefish, wolf-fish, Torsk og den stadig pålitelige torsken er laget for en minneverdig dag

Vi er klare for de store, fordelene, rødhalehockey, stenger på 30 pund, 4/0 pennespoler og strikket stripe. Ingen agn kreves. Redningsvester er et must. «Alle kommer tilbake til havnen til middag klokka seks,» brølte Terry da vi gikk inn i Fords uberørte vann.

Sammen med mannskapet Robert, stolte vi på Michaels kunnskap om fiskeplassene, da det var hans femte år i vår første rollebesetning. «Vi prøver å drive kullfisk i øynene til laksmerder,» sa han. Raskt og rasende ankom de. Vanskelig, fett-magekullfisk – fra noen få til 6 kg. Utmerket sport.

På det punktet, kalt Elliott Peak, er det virksomhet som vanlig. En pålitelig torsk laget for pollock, uer, ling, colefish, ulv-fisk, Torsk og en minneverdig dag. En uheldig Torsk klarte ikke å gjøre om den før den sjøs ut en gylden ørn fra en høyde på en bakkeflate og trakk fisken grasiøst ut av vannet i sine mektige klør.

Torskfilet

Sliten og sulten dro vi tilbake til middag på Lakhougen. En enkel meny med torskfilet innpakket i bacon, grillet hvalbiff, jakkepoteter og lokale grønnsaker. Vill frukt toppet med irsk kaffe.

Ved å dra nytte av det 24-timers dagslyset, satte det modige hjertet seg i å fiske de fleste kvelder etter middagen. Spinnende lette fordeler fra utsiktspunktene på Ford Cliff-ansiktet ga en ypperlig sport for torsk og kullfisk, opp til noen 6 kg. Det var rart å fiske gjennom den solfylte natten og se morgengryet bryte klokken 02.00.

Ved en anledning tok Paula meg med til å møte Torgir Hagensen, en familievenn og eier av et laksefiske, på Brand Cognes i 9321 Moen, i utkanten av Bardufoss. Hagensens hus er majestetisk ved enden av en lang boring overfor den 140 km brede elven Malselv.

En kajakk-type båt tok oss til en campingplass og til tross for vår begrensede tid, ble overrasket over overflod av fisk som vokste i området hans 3 km.

«Vår laks veier 2 kg til 40 kg, og vi får en utmerket kjøring av sjøørret. Denne elven er også kjent som» har «eller harr,» sa Hagensen.

For å gi en følelse av tilfredshet med vårt nordiske eventyr var Martins «Tackle Box» spesielt høflige av personalet på Bardufoss lufthavn – alle de 10 vinflaskene var intakte. Jobb for avskjedssamlingen vår!