november 28, 2021

Nettnord.no

Næringsnett Nord-Troms

Fem viktige vaner for å garantere eldres velvære |  Helse |  Blad

Fem viktige vaner for å garantere eldres velvære | Helse | Blad

Omsorg for eldres helse og velvære er av vital betydning; å ta hensyn til din mentale helse og generelle velvære er avgjørende.

Seniorer lider ofte av funksjonelle, fysiske og helsemessige begrensninger, men ved å innlemme visse viktige vaner i deres daglige rutine kan de forbedre livskvaliteten. “Familie og sosial støtte i inkluderingen av disse praksisene som rutiner er avgjørende for å garantere deres generelle velvære og forhindre fremtidige komplikasjoner,” forklarer ernæringsfysiolog Adriana Fuentes, talsperson for Farmacias Económica, et selskap som deler følgende anbefalinger.

1. Regelmessig fysisk aktivitet: Å holde kroppen aktiv bidrar ikke bare til å tone muskler og opprettholde ben-leddkvaliteten, det bidrar også til nerve- og immunsystemet og til den generelle helsen til kroppen. Det er vitenskapelig bevis på nedgang i dødelighet og sykdomsrisiko takket være fysisk aktivitet. I følge Verdens helseorganisasjon (WHO), Det er tilrådelig å tildele minst 20 eller 30 minutter med fysisk trening hos eldre voksne, ofte 3 til 5 dager i uken. De mest anbefalte øvelsene er moderat kardiovaskulær, motstand, calisthenics med vekter, balanse, tai chi og yoga.

2. Hudpleie: Selv om det vanligvis er senile flekker på huden, er det ideelle alltid å beskytte den mot solen med solkrem med solbeskyttelsesfaktor (SPF) større enn 60; Dette vil redusere risikoen for nye flekker og alvorlige komplikasjoner som kan være kreftfremkallende. Konstant hydrering er en grunnleggende faktor i hudpleie, spesielt hos eldre voksne som har en tendens til å bli lettere dehydrert og miste mer hudelastisitet; På grunn av dette anbefales det å drikke mellom 1 og 2,5 liter vann om dagen.

READ  Mala astronomía | El azar jugó un papel en mantener la Tierra habitable durante miles de millones de años

3. Ta vare på bein og ledd: Kollagen er avgjørende for dannelse, reparasjon og vedlikehold av brusk, bein og muskler i kroppen. Med årene reduseres dets egenskaper og påvirker ulike kroppssystemer. I følge Verdens helseorganisasjon (WHO), 50 % av verdens befolkning over 60 år lider av slitasjegikt eller slitasjegikt. Av denne grunn er det tilrådelig å supplere denne mangelen på kollagen av en spesialist, for å vite hvilken type produkt og anbefalt dose i hvert enkelt tilfelle.

4. Hygiene: Rengjøringsprodukter, som såper av alle slag og sjampoer, bør ha en nøytral pH for å unngå hudirritasjoner. Eksperten María Eugenia Cantos anbefaler holde huden på kroppen og ansiktet hydrert, og bruk dermatologisk testede kremer for å unngå reaksjoner eller allergier. Tannhygiene er like viktig; fluortannkrem bør påføres tennene etter hvert måltid; Ved falske tenner må de rengjøres med samme periodisitet for å unngå irritasjon i tannkjøttet og fremtidige komplikasjoner.

5. Vitaminer og mineraler: Med årene slutter kroppen å assimilere vitaminer og mineraler fullstendig fra maten. Selv om en diett rik på frukt, grønnsaker og fisk alltid anbefales, kan det i mange tilfeller være nødvendig å supplere denne dietten. I følge EFSA (European Food Safety Authority) er vitaminer og mineraler som kobber, folat (folsyre), jern, selen, sink og vitamin A, B6, B12, C og D avgjørende for at immunsystemet skal fungere korrekt. . Andre viktige vitaminer for eldre er:

  1. K: ansvarlig for blodsirkulasjonen og ansvarlig for å forebygge blodpropp.
  2. Omega 3: regulerer hjerterelaterte sykdommer og kontrollerer blodsukkeret. (JEG)