september 29, 2022

Nettnord.no

Næringsnett Nord-Troms

Hva er langtidsdietten som garanterer at forventet levealder øker til 100 år?

«Diett som inkluderer kostholdssammensetning, kaloriinntak og lengde og hyppighet av fasteperioder påvirker tiden brukt på å opprettholde helse og funksjonsevne» (Getty)

Amerikanske forskere har utviklet en «langlevelsesdiett» som gir en bedre sjanse til å leve lenger og sunnere, sier de.

Eksperter fra University of Southern California har gjennomgått hundrevis av ernæringsstudier det siste tiåret Belgvekster, hele korn og grønnsaker er en integrert del av kostholdet deres, i tillegg til mange nøtter og olivenolje.

I tillegg, Noe fisk er tillatt og kyllinginntaket bør være «veldig lavt», mens rødt eller bearbeidet kjøtt bør elimineres helt, og raffinerte kornsorter som sukker og hvitt brød, pasta og frokostblandinger bør reduseres.

To lærde står imidlertid bak Studere De spesifiserer ikke nøyaktig hvor mye folk bør spise visse matvarer.

Følg Denne dietten kan «utsette aldring» og redusere risikoen for å utvikle aldersrelaterte sykdommer som diabetes og kreft, sa forskerne. Resultatene dine I bladet Gå.

Målet med diettplanen er å utsette aldring "Bidrar til å forebygge sykdom og opprettholde god helse til høy alder" (Eske)
Målet med diettplanen er å utsette aldring og «forebygge sykdom og opprettholde god helse til høy alder» (Getty).

«Det totale kostholdet, inkludert matsammensetning, kaloriinntak og lengde og hyppighet av fasteperioder, påvirker tiden brukt på å opprettholde helse og funksjonell effektivitet. Forfatterne forklarte. Her gjennomgår vi aldrings- og ernæringsstudier av enkle organismer, gnagere, aper og mennesker, og kobler dem til langtidsbevart vekst og metabolske veier, og definerer deres rolle i aldring og aldersrelaterte sykdommer.»

Etter å ha spesifisert det Fokuserer på «mulige ernæringsstrategier for å forsinke aldring og / eller forhindre sykdom gjennom epidemiologiske, prøveorganismer, kliniske og århundrestudier». De understreket at de verdsatte «behovet for å unngå underernæring og svakhet». Disse funnene kombineres for å definere langtidsdiett basert på en multi-pilar tilnærming justert til alder og helsestatus for å forbedre menneskelig levetid og helse.

READ  G-7 er nær å takle den globale minimumsskattesatsen på minst 15 prosent: rapport

Forskere også Vi anbefaler å faste hver dagOg sørg for at alt er spist innen 12 timer.

Dr. Walter Lango er ekspert på aldring og biologiske vitenskaper og argumenterer som hovedforfatter av artikkelen. «Dette er ikke en diett som kun er rettet mot vekttap.»

Forskere anbefaler å faste hver dag og spise alt innen 12 timer (Getty)
Forskere anbefaler å faste hver dag og spise alt innen 12 timer (Getty)

Tvert imot, Målet med diettplanen hans er å utsette aldring og «bidra til å forhindre sykdom og opprettholde god helse til alderdommen».

Dr. og professor Rosalyn Anderson, en aldringsspesialist ved University of Wisconsin, De analyserte kaloribegrensninger for papiret og populære matvarer som ketogen mat med høyt fettinnhold og lavkarbo.

De så på kjendisenes favoritt middelhavsretter, samt vegetariske og veganske retter. De så på ulike typer dietter, inkludert periodisk faste, som er hyppig og kortvarig.

A) Ja, En ideell diett, ifølge funnene deres, innebærer å spise moderate og høye mengder karbohydrater som utgjør halvparten av en persons daglige kaloriinntak.

Den inneholder «lavt men ikke nok» protein, hovedsakelig plantebasert, som utgjør omtrent en tidel av kostholdet.

Ifølge forskere, En tredjedel av det daglige kaloriinntaket bør komme fra plantebasert fett.

I tillegg fastslår levetidsdietten at folk spiser alle måltider innen 11 til 12 timer om dagen, og resten skal være fastende. Også hver tredje til fjerde måned bør de med høy risiko for sykdommen faste i fem dager.

Fasteperioder øker autonomien, kroppen fjerner skadede celler og celleregenerering i kroppsvev, rettferdiggjorde forskerne, «noe som fører til forbedrede metabolske funksjoner: hastigheten kroppen forbrenner kalorier med.

Faste øker autonomien, kroppens måte å fjerne skadede celler på (patron)
Faste øker autonomien, kroppens måte å fjerne skadede celler på (patron)

Samtidig kan det forsinke immunsystemet, og redusere den naturlige immunfunksjonen med alderen.

READ  Terrorangrep meter fra Vestmuren i Jerusalem: Minst syv skadde

«Å regulere dette langvarige nettverket kan forsinke aldring og redusere forekomsten av risikofaktorer eller aldersrelaterte sykdommer som diabetes, kreft og hjerte- og karsykdommer.»Studien sier.

Gruppen, som nå planlegger en studie av 500 mennesker for å utforske effekten av kostholdet deres, bemerket. Ikke alle kan anbefale dette programmet, og alder, helsestatus og genetikk bør tas i betraktning, ettersom personer over 65 år kan trenge mer protein for å «takle fysisk svakhet og vekttap».

Som alle eksperter er enige om, Folk rådes til å rådføre seg med legene sine før de foretar store kostholdsendringer. Snarere foreslo de at folk burde fokusere på «små endringer som er akseptable for livet» i stedet for store endringer som er skadelige.

Kort sagt, ifølge forskere, bør det inkluderes i det daglige kostholdet for å øke levetiden: Linser og kikerter, samt mange belgfrukter som hele korn og grønnsaker. Forskere anbefaler å spise litt fisk, men kun rødt eller bearbeidet kjøtt og «veldig lite» hvitt kjøtt. Lite mat Spis «gode mengder» med nøtter og olivenolje samt «noe» mørk sjokolade.

Les videre