mai 18, 2022

Nettnord.no

Næringsnett Nord-Troms

Hvor mange timer søvn er nødvendig i middelalder og alderdom?

Hvor mange timer søvn er nødvendig i middelalder og alderdom?

(CNN) — Den optimale mengden søvn er verken for lite eller for mye, i hvert fall i middelalder og høy alder.

Ny forskning har funnet ut at rundt syv timers søvn er den ideelle nattsøvnen, da for lite eller for mye søvn er forbundet med redusert evne til å ta hensyn, huske og lære nye ting, løse problemer og ta avgjørelser.

Sju timers søvn ble også funnet å være knyttet til bedre mental helse, med personer som opplever flere symptomer på angst og depresjon og dårligere generell velvære hvis de rapporterer å sove i lengre eller kortere perioder.

«Selv om vi ikke definitivt kan si at for mye eller for lite søvn forårsaker kognitive problemer, ser det ut til at vår analyse som studerer mennesker over en lengre periode tyder på det,» Jianfeng Feng, professor ved Kinas Fudan University og forfatter av studere publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Nature Aging.

«Men årsakene til at eldre mennesker sover mindre ser ut til å være komplekse, påvirket av en kombinasjon av vår genetiske sammensetning og strukturen i hjernen vår.»

Forskere fra Kina og Storbritannia analyserte data fra nesten 500 000 voksne i alderen 38 til 73 som var en del av UK Biobank, en regjeringsstøttet langsiktig helsestudie. Deltakerne ble spurt om søvnmønster, mental helse og velvære, og deltok i en rekke kognitive tester. Hjerneavbildning og genetiske data ble tatt fra nesten alle de 40 000 studiedeltakerne.

annen forskning har funnet ut at eldre voksne som har betydelige problemer med å sovne og som opplever hyppige natteoppvåkninger, har høy risiko for å utvikle demens eller dø for tidlig uansett årsak, mens søvn mindre enn seks timer per natt har vært. relatert til hjerte- og karsykdommer.

READ  NASA-helikopter bar et stykke av Wright-brødrenes fly til Mars

En årsak til sammenhengen mellom dårlig søvn og kognitiv nedgang kan skyldes forstyrrelsen av dyp søvn, som er når hjernen reparerer kroppen fra dagens slitasje og konsoliderer minner. For lite søvn er også assosiert med oppbygging av amyloid, et nøkkelprotein som kan forårsake floker i hjernen som er assosiert med en eller annen form for demens. Studien sa også at det er mulig at å sove flere timer er assosiert med dårlig kvalitet og fragmentert søvn.

Dr. Raj Dasgupta, en talsmann for American Academy of Sleep Medicine og assisterende professor i klinisk medisin ved University of Southern California Keck School of Medicine, sa at lengre søvnvarighet har vært assosiert med kognitive problemer, men det var ikke helt klart hvorfor .

«Dette setter en målestokk for fremtidig forskning og søket etter en behandling,» sa Dasgupta, som ikke var involvert i forskningen. «Søvn er viktig når vi blir eldre, og vi trenger det like mye som yngre mennesker, men det er vanskeligere å få.»

Studien hadde noen begrensninger: Den så kun på hvor lenge deltakerne sov totalt og ingen andre mål på søvnkvalitet, som å våkne om natten. Deltakerne rapporterte også hvor mye søvn de fikk, så det ble ikke målt objektivt. Imidlertid sa forfatterne at det store antallet personer involvert i studien betydde at konklusjonene deres sannsynligvis var sterke.

Forfatterne sa at funnene deres antydet at konsekvent søvn, ideelt sett rundt syv timer, var viktig.

Noen tips for å hjelpe deg med å sove bedre 6:50

Studien viste en sammenheng mellom for mye og for lite søvn og kognitive problemer, ikke mellom årsak og virkning, sa Russell Foster, professor ved University of Oxford og direktør for Sir Jules Thorn Sleep and Circadian Neuroscience Institute, som ikke var involvert. i studien.undersøkelsen. Han sa at studien ikke hadde tatt hensyn til folks helsestatus og at for lite eller for mye søvn kan være en indikasjon på underliggende helsetilstander med kognitive problemer.

READ  Kina lanserer ny video og bilder av sin Zhurong Mars Rover | Romnyheter

Han sa også at å ta gjennomsnittet på syv timer som den ideelle mengden søvn «ignorerer det faktum at det er betydelig individuell variasjon i søvnvarighet og kvalitet.» Mindre eller mer søvn kan være helt sunt for noen mennesker, sa han.

«Vi blir ofte fortalt at den «ideelle» nattesøvnen hos eldre bør være syv timers uavbrutt søvn. Denne troen er feil på mange måter. Søvn er som skostørrelse; å si at dette er «god søvn» kan forårsake forvirring og angst for mange,» sa Foster, forfatter av den kommende boken «Life Time: The New Science of the Body Clock, and How It Can Revolutionize Your Sleep and Health.

«Hvor lenge vi sover, våre foretrukne søvntider og hvor mange ganger vi våkner i løpet av natten varierer veldig mellom individer og når vi blir eldre. Søvn er dynamisk og vi har alle forskjellige søvnmønstre, og nøkkelen er å vurdere behovene som våre individ har «.