mai 17, 2022

Nettnord.no

Næringsnett Nord-Troms

Hvordan inkludere mer vegetabilsk protein for et sunt kosthold

Hvordan inkludere mer vegetabilsk protein for et sunt kosthold

Det er mulig å ha et sunt og balansert kosthold med komplette proteiner ved kun å spise plantebasert mat (Getty)

Proteiner er en type makronæringsstoff som bidrar til at kroppen fungerer som den skal.De er avgjørende for helsen vår da de regnes som en av de tre viktigste næringsstoffene, sammen med karbohydrater og fett, i kostholdet vårt. Proteiner og aminosyrer er hovedkomponentene i vår muskler, bein, hud, vev og organer. Når vi spiser protein kroppen vår bryter dem ned til individuelle aminosyrer under fordøyelsen og bruker deretter disse aminosyrene til å lage nye proteiner der det trengs.

Selv om, som navnet indikerer, vegetabilske proteiner er de som er hentet fra matvarer av planteopprinnelse, sier Dr. Maria Gonzalez, medlem av General Council of Official Associations of Dieticians-Nutritionists og president for Professional Association of Dieticians-Nutritionists of Galicia, presiserer at «å spise protein er ikke synonymt bare med å spise kjøtt. Det kan fås fra et bredt utvalg av matvarer, hvorav mange kan være av planteopprinnelse.»

Hvor finnes disse typer plantebaserte proteiner?

Disse proteinene finnes i kikerter, bønner, linser, erter, soyabønner, nøtter, hele korn, frø, soyaderivater (tofu, tempeh, teksturerte soyabønner, miso), pseudocereals (quinoa, hirse eller bokhvete blant andre).

for Gonzalez animalske proteiner finnes i matvarer som også inneholder en høy prosentandel usunt fett, for eksempel mettet fett i kjøtt og bearbeidede produkter, og som favoriserer utviklingen av noen patologier som kardiovaskulære sykdommer.

Videre presiserer den det vegetabilske proteiner er mindre tilgjengelige; det vil si at de absorberes i mindre mengde. «Det trengs litt mer mengde for å dekke kravene. Men hvis vi gjennomfører et variert kosthold sikrer vi bidraget fra alle essensielle aminosyrer. Faktisk anbefales det at minst halvparten av proteinet vi spiser er av vegetabilsk opprinnelse«, han legger til.

Disse proteinene finnes i kikerter, bønner, linser, erter, soyabønner, nøtter, hele korn, frø, soyaderivater (tofu, tempeh, teksturerte soyabønner, miso), pseudokorn (blant annet quinoa, hirse eller bokhvete) (HULTON ARCHIVE)
Disse proteinene finnes i kikerter, bønner, linser, erter, soyabønner, nøtter, hele korn, frø, soyaderivater (tofu, tempeh, teksturerte soyabønner, miso), pseudokorn (blant annet quinoa, hirse eller bokhvete) (HULTON ARCHIVE)

For legen kan det være en god erstatning for kjøtt. «Med et variert vegetarisk kosthold, godt planlagt og overvåket av en ernæringsfysiolog, om nødvendig, kan proteinbehovet dekkes perfekt,» sier han.

READ  Nytt NASA-bilde viser den 'voldsomme energien' i galaksen vår

for legen Alberto Cormillot, kan du følge et vegetarisk kosthold avhengig av kombinasjonene som lages. Når du starter en vegetarisk kosthold, et av hovedspørsmålene er å vite hvor du finner komplette proteiner. Proteiner som er komplette kalles «komplette» proteiner. har alle de essensielle aminosyrene i sin sammensetning i tilstrekkelige mengder.

«Det er mulig å ha et sunt og balansert kosthold med komplette proteiner ved kun å spise plantebasert mat. På et ernæringsmessig nivå er det få matvarer som kan konkurrere med quinoa. Den har vitaminer fra gruppe A, B og E og en stor mengde mineraler som kalium, magnesium, kalsium, fosfor eller sink i riktige mengder for å være så sunn som mulig. Og selvfølgelig 100% komplette proteiner. De Soya, en av de mest konsumerte matvarene av vegetarianere og veganere, den har også alle essensielle aminosyrer for kroppen,» sa Cormillot.

Mellom planteproteinhøydepunkter, legen Maria Gonzalez fastholder at maten som gir det også inneholder mineraler, vitaminer og fiber, som det er konverterer dem til matvarer med høy næringstetthet.

God ernæring er hjertesunt (iStock)
God ernæring er hjertesunt (iStock)

«Et annet poeng i favør av vegetabilske proteiner er fremme av et bærekraftig kosthold siden de krever mindre forbruk av ressurser (vann) og genererer mindre mengder klimagasser. Produksjon av plantebasert mat har en lavere miljøpåvirkning”, la spesialisten til.

Det legen avklarer er det det handler ikke om å eliminere animalske proteiner.«Det finnes matvarer som egg eller fisk, også animalsk protein, og hvis fett er mer hjertesunnt enn andre.». Han foretrekker imidlertid å prioritere plantebasert mat i ukentlige måltider.

For Dr. González er det ikke nødvendig å eliminere proteiner av animalsk opprinnelse, men å øke vegetabilske proteiner.
For Dr. González er det ikke nødvendig å eliminere proteiner av animalsk opprinnelse, men å øke vegetabilske proteiner.

Den anbefaler å inkludere 2 porsjoner grønnsaker om dagen, minst 3 stykker frukt, i tillegg til å sikre et inntak av belgfrukter minst 3 ganger i uken. Til gjengjeld tyder det på redusere eller unngå inntak av kjøtt, samt kjøttprodukter og bearbeidet mat.

READ  Språkområder: tre øvelser for å trene struktur og koordinering av ord

Dr. Cormillot legger til at quinoa og soya De har komplette proteiner. De hyppig inntak av frukt og grønnsaker garanterer inntak av vitaminer, mineraler og kostfiber, i tillegg til mange essensielle næringsstoffer. Endelig er kombinasjoner som linser og brun ris kombinasjoner av proteiner som utfyller hverandre og lager et komplett protein. Brun ris, tilsatt nøtter og lin- og chiafrø, er også veldig god mat.

FORTSETT Å LESE: