desember 1, 2022

Nettnord.no

Næringsnett Nord-Troms

Hvordan stoppe matbelønninger for fysisk motivasjon

Hvordan stoppe matbelønninger for fysisk motivasjon

Positiv forsterkning, som å belønne deg selv med en godbit, spiller en viktig rolle for å holde deg motivert og vedvarende når det gjelder å nå dine endelige mål. Disse små seire det kan hjelpe deg med å holde deg på sporet, har forskning vist. Ved å dele et stort mål i flere mindre blir hvert trinn en prestasjon.

Det er imidlertid lett å gå overbord med belønninger som kan undergrave våre mål. La oss innse det, vi ønsker alle å gi etter for søppelmatssuget, og hvilken bedre tid å hengi seg enn etter at vi har oppnådd noe sunt? Du trenger ikke å kutte ut søppelmat helt, men å vite hvordan du kan belønne deg selv på en måte som samsvarer med dine helsemål, kan endre din tilnærming.

Det er mange ikke-matbelønninger som får deg til å bli begeistret for neste trinn i planen din. Så neste gang du finner deg selv lener deg mot sukkerholdig eller salt cravings, bør du vurdere å feire med disse sunne belønningene.

Når sist du tok deg tid til en rask lur? Fordi det kan være vanskelig å prioritere en lur i en travel tidsplan, kan du prøve å gjøre det til en belønning for din neste prestasjon.

Korte lur det er vist at forbedre kognitiv ytelse i noen tilfeller. Så ved å gi deg i søvn, kan det hende at du drar fordel av arbeidslivet ditt. Å la deg føle deg uthvilt og energisk etter en treningsøkt, samsvarer med dine helserelaterte mål, i motsetning til å gi etter for sukkerholdig eller fet mat.

Kjøp et stykke treningsutstyr

Har du sett på et visst par treningstights? Hva med en ny fanny pack? Sett deg et oppnåelig mål og kortlist et rimelig utstyr, og når du når målet ditt, gå online for å handle.

Hvis du holder det nye elementet i bakhodet mens du trener, kan det hjelpe deg å holde deg motivert lenger.

READ  For å kompensere for klimaendringene fremmer forskere urbane trær og ultrahvit maling

Å se bra ut for din neste treningsøkt kan også hjelpe deg til å føle deg bedre når du jobber mot ditt endelige mål. Å vite at du har tjent det plagget eller antrekket du bruker, vil bare hjelpe deg å streve etter mer, og bringe deg et skritt nærmere din neste milepæl. Denne belønningen er gunstig for alle.

Tenn et lys og les en bok

Å tenne et lys er en enkel handling, men det kan være veldig avslappende og givende. Etter en lang arbeidsdag og trening, kan det bare være å sitte med en bok og et lys ved siden av deg akkurat det du trenger for å slappe av.

Vanligvis er ikke «meg tid» en prioritet, men det er en fin måte å revitalisere våre sinn og kropper.

Å lese en bok er en givende belønning.
Full oppmerksomhet, som generelt forbedres under avslapningsøyeblikk, har vist seg å redusere stress og forbedre livskvaliteten. Som en del av denne belønningen, prøv å kvitte deg med negative tanker og fokuser bare på å slappe av. Du har tjent det. (Bare vær sikker på å blåse lyset helt ut når du er ferdig.)

Gi deg selv et gratis kort for å si nei

Sett deg selv først. Er det en oppgave, ærend eller sosial forpliktelse du frykter? Tillat deg selv å si nei hvis du ikke føler for det. Mange av oss ender med å gi etter for planer av skyld i stedet for faktisk ønske. Forplikt deg i stedet til å bruke denne tiden til å trene.

Ta litt badesalt og slapp av

Hvilken bedre måte å belønne en sunn prestasjon på enn med et avslappende bad?

Essentials for helse og trening som hjelper deg med å ta opp nyttårsoppløsningen (CNN understreket)
Det er en sterk sammenheng mellom fysisk og mental helse, studier De har antydet. Fysisk aktivitet produserer de følsomme kjemikaliene i hjernen vår som kalles endorfiner som igjen kan hjelpe deg med å utvikle et positivt tankesett. Regelmessige treningsøkter styrker den sinn-kroppsforbindelsen. Så ved å markedsføre den ene, vil du sannsynligvis fremme den andre.

Belønning for mental helse kan motivere deg til å trene fordi du kan slappe av etterpå, noe som er veldig nødvendig etter anstrengende trening. Hvil er viktig for å hjelpe kroppen din til å komme seg etter styrketrening og kardiovaskulære øvelser, og kan til og med hjelpe til med fremtidig ytelse.

READ  Mykt sengetøy fortsetter å kreve barns liv til tross for advarsler, finner studien

Å innlemme disse fem belønningene kan hjelpe deg med å bevege deg bort fra et matbasert belønningssystem. Å tillate deg å unne seg for mange bearbeidede matvarer kan skade fremgangen din og etterlate deg mer umotivert enn før.

I stedet feir du triumfer med belønninger som hjelper deg å styrke sinnet, kroppen eller begge deler.

Stephanie Mansour, programleder for «Step It Up With Steph» på PBS, er helse- og velværejournalist og konsulent og slankende trener for kvinner.