mai 18, 2022

Nettnord.no

Næringsnett Nord-Troms

Hvordan vite om sosiale nettverk påvirker din velvære og hvordan du begrenser bruken av dem

Hvordan vite om sosiale nettverk påvirker din velvære og hvordan du begrenser bruken av dem

Mange av oss starter og avslutter dagen med å bla gjennom Instagram, Twitter, Facebook eller TikTok. Verdens mest brukte sosiale plattform, Facebook, registrerte et rekordantall på omtrent 2,93 milliarder aktive brukere i første kvartal 2022, mens TikTok passerte 1 milliard brukere i september 2021.

Tidligere denne uken identifiserte en ny studie noen av atferdene som kan utgjøre en «TikTok-avhengighet.» Analyse av eksperter fra University of Trinidad and Tobago så på data fra 354 studenter (173 TikTok-brukere og 313 Facebook-brukere) og fant at TikTok kan oppmuntre til tvangsmessig atferd og appavhengighet.

Brukere av begge plattformene ble bedt om å fylle ut et spørreskjema som evaluerte seks kriterier. Dette inkluderte om de har tvangstanker om TikTok eller Facebook og om de føler et økende behov for å bruke plattformen.

Deltakerne ble også spurt om de bruker sosiale nettverk for å glemme personlige problemer og om de har forsøkt å redusere tiden de bruker på plattformene og har mislyktes.

I tillegg ble de spurt om de er bekymret når de ikke kan bruke plattformene og om bruken av plattformene har negativ innvirkning på skole eller arbeid.

De som skåret høyest i alle kategorier brukte TikTok mest intensivt. Mens de fleste (68,2 prosent) ble funnet å ikke ha noen risiko for TikTok-avhengighet, var 25,4 prosent i lav risiko og 6,4 prosent var i fare.

Mens sosiale medier er en ideell måte å holde kontakten med familie og venner på, og har vist seg spesielt nyttig under pandemien, har eksperter reist bekymringer om hvordan det kan påvirke menneskers mentale velvære negativt.

Den mentale helseorganisasjonen Mind har advart om at det å bli «stadig bombardert» med folk som deler nyheter om nye jobber, forhold eller ferier, kan føre til lav selvtillit når man sammenligner oss med andre.

UKAT (UK Addiction Treatment Group), et privat avhengighetsbehandlingsselskap, sa at de hadde sett en «reell økning i samfunnets avhengighet av internett».

«Vi vet dette fordi vi behandler folk for sosiale medier og internettavhengighet, og har sett en økning i antall personer vi behandler for dette siden 2020,» sier Nuno Albuquerque, UKATs ledende behandlingskonsulent.

READ  Denne australske anda sier "Jævla dum" og kan etterligne andre lyder, og forskere kunne ikke vært mer fascinert

Mens noen mennesker kan oppleve at det å bruke tid på sosiale medier kan ta en toll på dem fra tid til annen, kan andre møte en mer alvorlig avhengighet av sosiale medier som har en varig innvirkning på hverdagen deres.

Tegn på at du kanskje bruker for mye tid på nettet

Det er nyttig å reflektere over forholdet ditt til sosiale medier og vurdere hvordan det får deg til å føle deg.

«Hvis du føler deg opprørt eller føler behov for å fortsette å sjekke profilene dine, kan det være et tegn på at du bruker for mye tid på nettet,» sier Albuquerque.

Et nøkkelsignal er hvordan en person føler seg når de er offline, legger Albuquerque til. «Er de i dårlig humør på grunn av fraværet av sosiale nettverk? Kanskje de opplever fysiske abstinenssymptomer som hodepine og søvnløshet?»

«Å forstå hvordan de føler seg når de ikke er på sosiale nettverkssider er en fin måte å finne ut om en persons forhold til dem har blitt usunt og potensielt til og med vanedannende.»

Symptomer på avhengighetsforstyrrelse i sosiale medier

Eksperter mener at en avhengighetslidelse på sosiale medier kan være like skadelig som rusbruk. Det kan ikke bare påvirke personlig velvære, men også ha innvirkning på forhold til venner og familie.

Noen symptomer å se opp for inkluderer å føle seg engstelig eller irritert når sosiale medieplattformer er nede eller internettforbindelsen er treg.

De som er i faresonen for avhengighet kan bli stadig mer isolerte for å bruke tid på sosiale medier, prestere dårlig på skolen eller jobben, og vise manglende interesse for forholdet deres.

Strategier for å håndtere det

Den uavhengige snakket med en rekke eksperter om strategier som folk som tror de er i faresonen for avhengighet av sosiale medier, kanskje vil utforske for å håndtere problemet.

READ  Astronomer angir en nøyaktig dato for universets bursdag

vær oppmerksom på tiden din

Jess D’Cruz, Information Content Manager hos Mind, anbefaler å sette av tid hver dag til å gjøre noe offline.

Dette kan være noe så enkelt som å lese en bok, trene, være ute i naturen eller prøve en avslappingsteknikk.

Flere studier de siste månedene har pekt på fordelene ved å tilbringe tid utendørs for psykisk velvære. I oktober 2021 fant forskning fra University of York at det å være utendørs førte til bedre humør, mer positive følelser og mindre angst.

Noen mennesker kan også finne det nyttig å lage spesifikke tidsvinduer der de har lov til å bruke sosiale medier.

Dette kan bidra til å begrense tiden du bruker på dem og gjøre deg mer bevisst på hvordan du bruker hver app. Noen smarttelefoner gjør dette enkelt. For eksempel lar Apple brukere sette grenser for spesifikke apper, noe som kan gjøres gjennom telefonens innstillinger.

Hvis du føler deg overveldet av antallet varsler du får fra apper for sosiale medier, har Apple også en «nedetid»-funksjon som demper varsler i tillegg til telefonsamtaler og utvalgte apper.

Legg merke til følelsene dine

Eksperter oppfordrer alle brukere av sosiale medier til å være klar over følelsene sine. Hvis du tror sosiale medier kan ha en negativ innvirkning på følelsene dine, kan du bare notere det eller skrive det ned for å identifisere triggere.

«Tenk på humøret ditt etter å ha brukt litt tid på sosiale medier. Hvis det fortsatt er lavt, viser det at bruk av sosiale medier ikke er egenomsorg, sier Priory-avhengighetsterapeut Dee Johnson.

«Prøv å gå en tur, og gå tilbake til å tenke på humøret ditt, og du vil sannsynligvis se at det har gått litt opp. Vurder humøret ditt på en skala fra 1 til 10, slik at du kan sammenligne effekten av forskjellige aktiviteter.»

READ  Det er en måte mennesker 'trygt' kan komme inn i et svart hull, sier fysikere

«Hold oversikt over humøret ditt på denne måten, fordi det å skrive dem ned vil gi deg sterke bevis på effekten din sosiale medier har på deg.»

Tilbring tid med venner og familie personlig, eller utvikle en ny hobby eller ferdighet

En avhengighet av sosiale medier kan føre til følelser av isolasjon, angst, skam, skyldfølelse, depresjon og selvforakt, sier Johnson.

Eksperter anbefaler å prioritere å tilbringe tid med sine kjære og bygge sunne relasjoner offline. Dette kan bidra til å motvirke følelser av lav selvtillit som oppstår når en person sammenligner seg selv med andre på nettet.

I tillegg fjerner dette fysisk fokus fra sosiale medier og gir en følelse av tilfredshet offline.

Eksperter har også fremhevet viktigheten av å utvikle selvtillit. De anbefaler å prøve en ny hobby eller lære en ny ferdighet som ikke er relatert til teknologi. Dette kan fremme følelser av tilfredshet, bygge opp selvtillit og tjene som en distraksjon fra sosiale medier.

Vær snill mot deg selv, søk profesjonell hjelp hvis du trenger det

«Noen ganger unngår folk å håndtere smertefulle problemer og bruker sosiale medier som en distraksjon, men det får dem til å føle seg verre til slutt,» sier Johnson.

«Ikke bruk negativ selvsnakk. Vær grei med deg selv. Husk alltid at du ikke er alene om dette.

For de som sliter med å implementere sunne mestringsstrategier, sier eksperter at det er best å søke hjelp fra en profesjonell som du kan snakke med om problemene dine.

«Søk profesjonell støtte for å snakke om problemene dine, for jo mer du unngår dem, jo ​​vanskeligere blir de over tid,» legger Johnson til.

Alle som er berørt av problemene i denne artikkelen kan kontakte Mind Information Helpline på 0300 123 3393.