oktober 6, 2022

Nettnord.no

Næringsnett Nord-Troms

Hvorfor svømming er et flott alternativ for de som ikke kan eller ikke vil løpe

Svømming og dens fordeler for mental og fysisk helse – Helse

Våren kommer med sine varmere dager og mange tenker på å forberede seg til sommeren. Med kosthold, med visse hudbehandlinger, og med fysisk aktivitet. Spesielt sistnevnte bør være vanlig året rundt, så hvorfor ikke benytte anledningen til å finne ut av det Hvilket spill er mest behagelig for en og behold det over tid.

Mange vil bestemme Løpe: Dette er en fantastisk aerobic øvelse som jobber hovedsakelig med musklene i underkroppen, men også ryggen, hovedsakelig latissimus dorsi og deltamusklene. Men det er folk De liker ikke å løpe Eller kanskje, Det kan de ikke gjøre Av ulike årsaker oppstår det for eksempel noen typer skader, som skal unngå at føttene slår i bakken eller på foten. gamle mennesker Å ikke lenger motstå påkjenningene av raseinnsats.

Svømming har mange fordeler: Det er flott for de som kommer seg etter skade eller sykdom. Grunnen er enkel, som sagt er det ingen skade i vann

Med det i tankene virker det som et godt valg svømming Det er ikke bare et godt alternativ, men også veldig effektivt. Svømming skaper en komplett kroppstrening og blir verdsatt 30 minutter trening i bassenget Eller tilsvarende 45 minutters trening i åpent vann på land, tyder dataene England Svømming, foreningen som samler vannsportutøvere i Storbritannia. De sier også at selv en rolig svømmeøkt kan forbrenne over 400 kalorier i timen, dobbelt så mye som å gå.

Derfor har svømming mange fordeler: det passer for de som er det Å komme seg etter skade eller sykdom. Grunnen er enkel, som sagt er det ingen skade i vann. Ifølge eksperter, når vi dykker «alle våre ledd, ledd og muskelgrupperOg fokus på samme tid regulerer pusten vår, Det kan slappe av hele kroppen og redusere stress.

Vanlige svømmere hadde 28 % lavere risiko for for tidlig død
Vanlige svømmere hadde 28 % lavere risiko for for tidlig død

Det er også en økning fleksibilitet og elastisitet, Når alle musklene blir sterkere, spesielt ryggen. Dette gir mulighet for forbedring i luftveiene og økt lungekapasitet, som et resultat Lindre noen kroniske sykdommer.

READ  Lula-Alkmin-formelen er offisiell | Den ble formelt levert fredag.

Det ble utarbeidet en uavhengig rapport 2017 Av Svøm England med svømme- og helsekommisjonen For vanlige svømmere A 28 % lavere risiko for tidlig død og 41 % lavere risiko for død av hjertesykdom og hjerneslag.

Svømmere har 41 % lavere risiko for død av hjertesykdom og hjerneslag
Svømmere har 41 % lavere risiko for død av hjertesykdom og hjerneslag

Fordelene for fysisk helse er godt dokumentert, men helsegevinstene ved svømming er mindre dokumentert. Psykologisk helse av folket. Gjennomførte en spørreundersøkelse England Svømming I 2019 rapporterte nesten 1,5 millioner britiske svømmere om et redusert antall besøk til helsepersonell.

Selskapserklæringen viser til utøvelse av akvatisk aktivitet «Har en positiv innvirkning på mental helse» I den bemerket han: «Forbedrer humøret, øker selvtilliten, reduserer risikoen for depresjon, forsinker demens og kognitiv nedgang, forbedrer søvnen og reduserer stress.»

I tillegg bidro svømming til å redusere symptomene Angst eller depresjon 1,4 millioner voksne i Storbritannia. Rundt en halv million britiske voksne med psykiske problemer har sagt at svømming har bidratt til å redusere antall ganger de ser en lege om deres mentale helse. Likeledes «svømming og å være i vann Kan hjelpe med avslapning«, sa.

Unn deg vannaktiviteter
Å praktisere vannaktivitet «har en positiv innvirkning på mental helse», «forbedrer humøret, øker selvtilliten».

Svømmetrening kaldt vann, Noe som vanligvis skjer elver, hav eller andre åpne områder, Dette er en spesielt gunstig praksis mental Helse, Hjerneflukt fra drukning Dopaminhormon av velvære, som igjen skaper en økning endorfiner, Et hormon som fungerer som et naturlig smertestillende middel. Denne effekten varer i flere timer etter at du har forlatt vannet.

De University of Portsmouth, I Storbritannia, utført forskning på egenskaper Anti-inflammatorisk Kaldt vann legger til bevismaterialet som indikerer at svømming i kalde temperaturer kan redusere inflammatoriske reaksjoner som bidrar til angst og depresjon. Å være i et naturlig miljø reduserer stress.

Svømming i kalde temperaturer kan redusere inflammatoriske reaksjoner som forårsaker angst og depresjon (Tima Korodaev/Epsilon/Getty Images)
Svømming i kalde temperaturer kan redusere inflammatoriske reaksjoner som forårsaker angst og depresjon (Tima Korodaev/Epsilon/Getty Images)

Systemet ble utviklet basert på eksisterende kunnskap om fordelene med åpent vann for psykisk helse Synske svømmerOgså i England. Rachel AshGrunnleggeren hadde en psykisk helsediagnose i 2018 og trente først på løping, men ekstremværet i regionen der hun bor sviktet henne og hun skled noen ganger på den iskalde bakken.

READ  Sør-Afrika Table Mountain-brann brenner Mostards Mill, Cape Town University

Så han bestemte seg for å delta Looney tok, En årlig aktivitet hvor deltakerne stuper i iskaldt vann Edinburgh, Skottland. Ashe sa at hun følte seg forandret da hun kom tilbake til stranden. «Det var så vondt, jeg likte det ikke,» var sikret CNN Sports, «Men En merkelig følelse av forbindelse med kroppen min Det var en virkelig åpenbaring for meg, som hadde levd ulykkelig i mitt stakkars sinn så lenge.

Rachel Ashe har hatt en psykiatrisk diagnose siden 2018 og begynte å løpe, men ekstremværet i regionen der hun bor sviktet henne og hun skled noen ganger på den iskalde bakken.
Rachel Ashe har hatt en psykiatrisk diagnose siden 2018 og begynte å løpe, men ekstremværet i regionen der hun bor sviktet henne og hun skled noen ganger på den iskalde bakken.

Seks måneder senere, sammen med 30 andre, svømte de i åpent vann og lanserte organisasjonens prosjekt, et fellesskap som støtter havsvømming. Målet er Tillegg og begrensning, med deltagelse av fast ansatte og frivillige. «Jeg har alltid hatt psykiske lidelser, men i dag tar jeg bedre vare på meg selv. Jeg har fortsatt gode følelser, men med medisiner, terapi, utendørssvømming og sunne, lykkelige relasjoner har jeg det bedre.»

Veldedighet Mot gikt Svømming gir mange helsemessige fordeler for leddgikt Lindring av muskelstivhet for økt fleksibilitet av ledd.

Sarah Waters, Hun er bosatt i kystfylket Cornwall, England, og lider av revmatoid artritt, en kronisk inflammatorisk autoimmun sykdom, og ble diagnostisert med hudkreft for flere år siden.

«Når du går ut, gir det deg en high, som å være våken på en bestemt måte»

Den fysiske og følelsesmessige belastningen av operasjoner for å fjerne kreften bidro til behandlingen og behovet for å klare seg selv under epidemier kompliserte helsen hans, men Waters lykken endret seg, og etter et lite dytt fra moren begynte han å svømme. sjøen

READ  Estlands første kvinnelige statsminister tiltrer etter at den nye regjeringen tiltrer Estland

«Jeg begynte å gå og sa hele tiden,» Du burde komme inn, det hjelper virkelig på din mentale helse,» sa Waters. CNN. «Når du går ut, gir det deg på en måte en high, som om du er våken. Jeg vet det høres rart ut, men det gir deg definitivt den svimlende følelsen av å ha oppnådd noe du aldri trodde du kunne gjøre før.

«Hvis du begynner å forbedre symptomene dine på angst eller depresjon, vil det også gi deg fysiske fordeler» (Graciela Lopez/CurtoScuro.com)

Waters følte at fordelene var både fysiske og mentale. «Du har alltid denne forferdelige følelsen før du går inn, «Kan du gjøre det? fysisk og mental helse, Det tilfører definitivt noe.»

Kvinnen følte at hennes psykologiske symptomer ble bedre først, etterfulgt av hennes fysiske symptomer: «Hvis du begynner å forbedre symptomene dine på angst eller depresjon, vil det gi deg fysiske fordeler også.»

Fortsett å lese