oktober 6, 2022

Nettnord.no

Næringsnett Nord-Troms

Kuldesikkert: tips for løping om vinteren

Kuldesikkert: tips for løping om vinteren

Santiago García gir tips for løping på kalde dager

Når en løper skal ut på løpetur om vinteren, merker han raskt at det totale antallet personer som driver med fysisk aktivitet utendørs synker drastisk. De som elsker å løpe blir skremt av lave temperaturer, spesielt den første hvert år. Uten å vite hvordan de skal møte kulden, gir mange opp det de elsker mest, som er å ta en løpetur og komme tilbake med en kropp full av energi og godt humør.

Noen få nyttige tips vil hindre de samme løperne fra å ta en uke fri når vinteren kommer.

Du må tenke at det vanskeligste å overvinne er treghet. Hver dag du går ut og løper i kulden vil være lettere enn den forrige. Ha det i bakhodet når du starter fysisk aktivitet. Om vinteren er dagene kortere, og det påvirker humøret til mennesker. Det er kjent at fysisk aktivitet gir endorfiner, å få dem er et dobbelt verdifullt oppdrag om vinteren. Det handler om å føle seg mentalt bra samtidig som vi ikke neglisjerer vår fysiske tilstand.

Hvis det er mulig å ta en løpetur på dagtid og også motta solstrålene, så økes energien ytterligereogså huske at det hjelper kroppen å generere Vitamin dblant andre fordeler. Som du kan se, er det grunner til å trene om vinteren, utover den åpenbare verdien av å ikke gi etter for en stillesittende livsstil på dager når kaloriforbruket øker og innesperringen øker.

Mørke klær lar deg absorbere solens stråler bedre, så det er ideelt å velge mørke toner om vinteren (Getty)

Det er ikke nødvendig å forlate om vinteren fordi alt levert og oppnådd om våren, sommeren og høsten går tapt. Når våren kommer tilbake vil løpere som er trent i løpet av vinteren ha bedre kondisjon, bedre humør, og mer energi generelt, samt ha kuttet tennene i litt vanskeligere situasjoner. Derfor er alle rådene gyldige hvis du vil løpe. Det første er at du kan gå ut å trene, det andre er at avhengig av hvor lav temperaturen er, bør du jobbe mer med disse tipsene eller være mer streng. Uansett hvor du går, vil det alltid være en løper, uansett vær.

READ  Henkel synliggjør profesjonelle kvinner innen vitenskap for å feire den internasjonale dagen for kvinner og jenter i vitenskap

Det er ikke en forpliktelse å lide. Hver løper vet hvor kalde de er, og hvis de ikke gjør det, vil de finne ut av det tidlig på trening. Å gjøre feil skaper en mindre hyggelig opplevelse. Hvis vi av en eller annen grunn gjør en feil, ikke bli motløs, ta det til etterretning og ta flere forholdsregler neste gang.

Hvis treningen er dør til dør, det vil si at vi løper fra døren til huset og løper ferdig når vi kommer tilbake til den, så bør det tas med i betraktningen at alle klærne vi har på oss vil alltid følge med oss, hvis vi har et sted å forlate dem for øyeblikket, perfekt, men også det er noe å vite på forhånd.

Du kan også bli dehydrert om vinteren, det er derfor du alltid må drikke vann før, under og etter trening (Getty)
Du kan også bli dehydrert om vinteren, det er derfor du alltid må drikke vann før, under og etter trening (Getty)

Å bli varm tar lengre tid. Det er ikke nødvendig å starte en veldig intens jobb uten å ha varmet opp riktig. Å starte litt varmere og så løsne litt er lurt. Hvis vi har et sted å legge fra oss den tunge frakken, så kan vi jogge veldig lett og ta av oss jakken før vi fortsetter. Hvis vi ankommer stedet i et oppvarmet kjøretøy. Start deretter oppvarmingen forsiktig for å unngå skader på grunn av kalde muskler.

Det er ikke nødvendig å bunte sammen for mye hvis temperaturen ikke blir ekstrem. Du trenger ikke å lide heller. De veldig kalde eller de som trener i situasjoner med minusgrader kan de bruke lange leggings, men hvis temperaturene overstiger null grader er dette ikke nødvendig, hver enkelt kan velge. Å løpe med tights gjør at bena blir varme. Hvis vi skal løpe flere kilometer bedre å tenke to ganger.

READ  "Flygende drage" -fossil oppdaget i Chiles ørken

Å legge opp er et godt råd. Hvis vi overdresser, kan vi ta av disse lagene og til slutt knytte dem rundt midjen. Et første skinn, en t-skjorte over og en vindjakke er en uovervinnelig trio. Men nøkkelen som vil utgjøre forskjellen er hanskene og nakken. Kroppen mister mye varme gjennom ekstremitetene.

Å løpe i løpet av dagen og motta solens stråler hjelper også kroppen å generere vitamin D, blant andre fordeler (Getty)
Å løpe i løpet av dagen og motta solens stråler hjelper også kroppen å generere vitamin D, blant andre fordeler (Getty)

Føttene er beskyttet og jobber konstant, men hendene er det ikke. Hvis vi føler oss varme, er hanskene enkle å ta av. Kragen, derimot, kan brukes ikke bare til nakken, men også til ørene, munnen og hodet. En lue eller en caps er veldig nyttig for å dekke til deg selv og ikke miste så mye varme. Innenfor mulig å puste bare gjennom nesen, men å puste gjennom munnen er uunngåelig hvis arbeidet er intenst. Når du stopper, er det veldig nyttig å dekke deg til med nakken.

De lange tights og langermede skjorter De vil komme godt med hvis du må bli liggende etter trening eller må gå tilbake. Hvis vi har lagt frakken i nærheten, så er det ikke noe problem. Hvis vi går til og fra hjemmet, det vil si at vi løper ut og kommer tilbake, la oss ikke kaste bort tiden på gaten eller i parken når aktiviteten er over.

Hvis vi føler oss kalde, tøyes det innendørs, unngå å bli for varm utendørs. La oss huske at kroppen også har svettet, en annen faktor å velge å ikke pakke inn for mye. Når vi står stille hvis klærne ikke er dry-fit, så vil kulden ta over kroppen. Det er det vi aldri må neglisjere. Treningen er over og han drar rett hjem for en varm dusj. Hvis vi ikke kommer direkte tilbake, bytt klær og en sterk frakk.

READ  "Vi avviser innblandingen i øvelsene våre fra de væpnede gruppene:" Pueblo Nuevo Indigenous Reserve

Det er vanlig å bli distrahert på slutten hvis man trener i gruppe. Vel, vær oppmerksom, fordi alt dårlig de sier om kulden har å gjøre med den påfølgende avkjølingen.

Løpere bør ikke gi opp om vinteren fordi alt levert og oppnådd vår, sommer og høst er tapt (Getty)
Løpere bør ikke gi opp om vinteren fordi alt levert og oppnådd vår, sommer og høst er tapt (Getty)

Når det gjelder farger på klær, det som er mørkt lar det absorbere solens stråler, så det er et godt råd velg mørke klær om vinteren. Hvis du går ut om natten, må de klærne ha litt overflate reflekterende, noe som ikke er uvanlig i sportsklær og fottøy. Mange kalorier forbrennes når du trener i kulde, så når du løper maraton er det ideelt å ikke bli for kaldt før start. Men væske går også tapt. Med forkjølelse slutter mange ikke å hydrere, og det er en annen feil. Man kan bli dehydrert om vinteren også. Selv om de er slurker, er drikkevann veldig viktig. Å spise etter endt, om mulig varm mat, legger også opp.

Lykken over å ikke stoppe om vinteren er uvurderlig. Kroppen vil takke deg hvis du handler intelligent og tar disse tipsene. Når våren kommer tilbake vil vi være sterke, trente og i en utmerket sinnstilstand. Det må ikke glemmes de bestandighet Det er den beste måten å nå mål og aldri gå deg vill. Å ta på seg hanskene og gå ut å trene.

*Santiago García er en maratonløper, forfatter av boken «Running to live, living to run» og «Running again». Han fullførte Six World Marathon Majors to ganger. På Instagram: @sangarciacorre.

FORTSETT Å LESE: