mai 12, 2021

Nettnord.no

Næringsnett Nord-Troms

‘Kunda’ anmeldelse: Det ordløse majestetiske stykket av Porsches liv

Times Theatre er forpliktet til å gjennomgå filmutgivelser Covit-19 internasjonal distribusjon. Vi minner leserne om å følge helse- og sikkerhetsretningslinjene, da det er risiko for å flytte på dette tidspunktet. Skissert av sentrene for sykdomskontroll og forebygging Og Lokale helsemyndigheter.

Hvis dette er det du har innsett de siste månedene, da livet har blitt så kort og sirkulært, kan den mest relevante filmkarakteren i 2021 være en gris uten en person. Victor Kozakovskys stjerne “Kunda” Vakker, ordløs, svart-hvitt dokumentar, En mor, en utmattet vaktmester, en utålmodig lærer og en såing. Selv om hun, som mange av oss, er begrenset i kvartaler, er hun vår ukjente tilgang til 93 minutter med kjedelig, men spektakulær handling på mogulnivå, som bare kan beskrives som Porsches herlighet.

Som en gårdsgris som holder et kull stikker Kunda en merkelapp gjennom øret og en sulten, trengende liten munn som stikker ut av hver spene. Avkommet hennes, så nyfødte, de aner ikke hvor de havner, moren, hverandre og verden begynner og slår hverandre blindt for å få melk. Til slutt, sittende, hoper de seg opp i en svak, luftig snødrift av hvit gjødsel. Ingen mann grep inn og ingen kom til syne hele tiden. Bevis for menneskelig innblanding og avl er rikelig i det markerte øret, wire gjerdet, løse lameller i kunda ly og de truende girene til noen tunge gårdsmaskiner og skitne frosne forholdsregler. Under kvitring av fugler og insekter – lyden av Alexander Tudor er den mirakuløse, nesten uerstattelige delen av filmens sensurerte effekt – er støyen fra langdistansetrafikk.

Allerede under den lange lanseringen har vi opplevd en overbevisende forskjell i Kosakovskys tilnærming – den subtile tålmodigheten til hans og med-DP Eagle Haskjold Larsons kamera og følelsen av uregelmessig, uforutsigbart liv og overalt. Høykontrast, hyperrealistiske monokrome bilder er noen ganger mer uformelle, og Kunda selv kan gjøre det bedre med en kantlys halo enn Marilyn Dietrich. Men lyd og bevegelse og sollys legger også til denne rammen, og gir til og med det klassiske portrettet av denne stoiske matrisen en klar spontanitet. I likhet med Kunda, som ikke kjenner noen annen måte, lever “Kunda” i øyeblikket.

READ  Svik gjennomgang - Begrenset skildring av ofre for Holocaust i Norge | Filmer

Når månedene går, blir smågrisene større. Noen ganger er de i fjøset – onkel stikker Mongoose på døren og vil fange sollyset. Noen ganger er de grove i hagen eller forankret gjennom underbørsten i et nærliggende felt, mens Kunda har en liten vegg for meg, hennes lyse, bleke side i gjørmen blir mørk og myk som flodhest. En spesielt begivenhetsrik dag finner han en gris som går seg vill i en høystakke, til slutt finner veien inn, og George Bernard Shaw har ingen skyld, men det maksimale at det ikke kan være noe drama uten konflikter blir aldri oppfattet som en løgn. “Kunda” er full av noveller som denne, blottet for konflikter, men ufrivillig nedsenket uansett.

Det er også birolle, som av og til setter kostymene sine på scenen. En modig, enbenet kylling overvinner manglende evne og hindring for en falt rekord, og den blir belønnet av filmens mest åpenbare heroiske skudd når den subtilt blir fremhevet, som en ballerina mitt poeng, en ballerina buet oppover som en svisker på et tre . En flokk polert frisisk storfe går ut av låven inn i et tåkete morgenfelt i en majestetisk sakte film. Så, ved middagstid, står kyrne i par med øvre hale, og trakasseringen flyr fra hverandres ansikt. Konflikt er bare nødvendig for menneskelige dramaer; For dyr er det nok lek å være i live.

Selvfølgelig synes Kundas dager, selv om de ofte blir brukt til å suge, sette ham i søvn eller lure, til å eksplodere virksomheten med å gjøre ting, lat selvtilfredshet eller mer humoristiske perioder. Det er noe naturlig morsomt med en kylling i høy trinn som beveger klørne raskt uten grener. Kunda stirrer en stund, ikke først og fremst fokusert på fronten, da en av smågrisene hennes blir tvunget til å tisse – spøkende til en liten skapning i lang tid – så rent tau som du kan se.

READ  I dag i historien - 16. januar

Kyllinger møter aldri griser. Griser møter aldri kyr. Elegansen som Kosakowski bygde denne lille verdenen til, tilslører at han skjøt den på mange gårder i Norge, Storbritannia og Spania. Men å vite dette og andre hemmeligheter ved filmproduksjon – som den glødende lyseffekten er å ære en glasskule, eller å lage en kamerariggvennlig versjon av Kundas lille domene for de intime interiørscener – er ikke noe unntak. Kozakovsky, med sin siste film, Aquarella, gjorde bare så mye som “Kunda” -minuttet, og måtte oppfinne en ny slags filmspråk for å beskrive dyr og deres indre liv. Samhandle med mennesker, uten å fortelle dem menneskelige egenskaper og følelser. Det glitrende resultatet er at vi synes synd på Kunda fordi han ikke er som oss, han ikke er glad eller trist eller insta-klar eller noen gang spiller “dempe” musikk som Larry David, men fordi hun er som oss. Vi trenger ikke å kartlegge Kundas reaksjoner i menneskets erfaringsplan fordi vi kan se at vår sanne natur, som er dypt begravet under lagene av sosialisering, sivilisasjon og subtilitet, springer ut av hennes samme dyrerom. Kosakowski humaniserte ikke dyr; Om noe forstørrer han oss.

Hele oppfinnelsen av en ny, skinnende realistisk måte å se på dyreverdenen skaper “Kunda”, en administrasjon produsert av den bemerkelsesverdige vegetarianeren Joaquin Phoenix, som er mer enn bare en rapport om vegetarisme, men likevel en klar, drastisk beslutning som absolutt kan fremmedgjøre den agendaen. Utover dets implisitte trang til meditasjon om fangenskap og grusomhet hos dyr og dens etiske revurdering av vårt forhold til dyr, er dette en film som fokuserer på hvordan vi har glemt mellom ting som lenge har vært neglisjert og intermitterende. Det kan være en merkelig kraft i runden, som kan fange øynene til en høne, og leke på den skitne tungen til en gris som fanger regndråper i en regntid; Selv våre tomme øyeblikk – hvorav mange er nylige – er fulle av liv.