august 8, 2022

Nettnord.no

Næringsnett Nord-Troms

Rebound-effekten: 4 nøkler til ikke å gjenvinne tapt vekt, ifølge en Harvard-ekspert

I følge Harvard-studier er bare én av fem overvektige personer i stand til å holde vekten på lang sikt (Gettyimages)

Et av de vanskeligste øyeblikkene i vekttapprosessen er aldri Slank stand, men vedlikeholdsmessig stand. Utfordringen med å opprettholde de gevinstene du har oppnådd kan være vanskeligere enn den første dietten.

Rebound-effekten består av manglende evne til å opprettholde kroppsvekten og gjenvinne flere kilo på slutten av dietten., (og kanskje verre) enn å bli redusert når man spiser dårlig. Ernæringsfysiologer advarer om at dette fenomenet er mer vanlig i populære «magiske dietter», som vanligvis presenteres som kontrollprogrammer som lover umiddelbare resultater.

Det er derfor for det første For å gå ned i vekt på en sunn måte, er det viktig å endre vaner Ikke bare en liste over kalorifattig mat eller oppskrifter for noen uker. Bare én av fem personer som går ned i vekt kan holde vekten i løpet av de neste 12 månedene. Ifølge en Harvard-ekspert ligger hemmeligheten i hjernen. Det psykologiske aspektet er nøkkelen til å holde seg slank og sunn.

Doktor Richard JosephEn lege ved Senter for vektkontroll og velvære Brigham and Women’s Hospital i BostonUSA, og medlemskap Harvard Medical SchoolJeg gjennomgikk fem viktige aspekter å ta hensyn til når jeg går ned i kilo og ikke går opp igjen.

Det er viktig å begrense mat med høyt kaloriinnhold og sukkerholdige drikker, kontrollere porsjoner og ha en balansert måltidsplan gjennom dagen (Getty).
Det er viktig å begrense mat med høyt kaloriinnhold og sukkerholdige drikker, kontrollere porsjoner og ha en balansert måltidsplan gjennom dagen (Getty).

«De fleste av oss kan oppnå vellykket vekttap på kort sikt. Men folk som hopper fra en kjepphest til den neste opplever ofte Den såkalte metabolske berg-og-dal-banen Yo Yo-dietten Det øker sulthormonerSenker stoffskiftet og forårsaker en ond sirkel av vekttap etterfulgt av tilbakefall”, forklarte legen Josef I en spalte publisert av Harvard Medical School.

READ  Kina foreslår endringer i Hongkongs valgsystem

EN Metaanalyse 29 studier på langsiktige vekttapprogrammer viser at de fleste har Han gikk tilbake halvparten av vekten som gikk tapt på to år og mer enn 80 % av vekten tapt på fem år..

«Dette betyr at, I følge våre beste estimater, Bare én av fem overvektige oppnår langsiktig vekttap”, understreket Joseph.

Det psykologiske aspektet er nøkkelen til å holde seg slank og sunn (Getty Images)
Det psykologiske aspektet er nøkkelen til å holde seg slank og sunn (Getty Images)

De Harvard-eksperter Data ble samlet inn fra 4000 personer som opprettholdt et tap på minst 10 % av kroppsvekten i minst ett år. For å evaluere den mest vellykkede taktikken.

En vanlig strategi var å innlemme et bredere mønster av sunn mat, det motsatte av konseptet «å leve av mat». Det anbefales ikke å eliminere hyperkaloriske eller ultrabehandlede matvarer, men å redusere eksponeringen til et minimum. Spis dem av og til, men ikke undertrykk dem, da de vil øke ditt ønske om å konsumere dem.

«Strategier inkluderer variasjon Atferd for å redusere energiinntaket: Begrense mat med høyt kaloriinnhold og sukkerholdige drikker, kontrollere porsjoner og holde seg til en balansert måltidsplan gjennom dagen, øke frukt- og grønnsaksinntaket og være fysisk aktiv I det minste En time om dagen«.

Det indikererMer energiforbruk og færre kalorierSom en vane i livet. «De viktigste determinantene for vedlikehold er sement Atferdsendringer. De Riktig psykologi er avgjørende for vekttap For å regulere kiropraktikk for å støtte vekttap», påpekte eksperten Harvard Medical School.

Sammen med endringer i daglige spisevaner, bør diettplanen tenkes på lang sikt (Getty Images)
Sammen med endringer i daglige spisevaner, bør diettplanen tenkes på lang sikt (Getty Images)

«Vi har nylig begynt å vurdere de psykologiske og kognitive determinantene for vedlikehold av vekttap.. Vi har alle kilder til forutanelser fra familie, venner og kolleger. Men systematisk innsamling, bearbeiding og analyse av kvalitative erfaringer er vanskelig,” forklarte Joseph.

READ  Polen erklærer unntakstilstand blant økende immigrasjon til den hviterussiske grensen

Disiplin og selvkontroll er nødvendig for å takle daglige aktiviteter, for ikke å miste matvanene våre, og for å holde den tilstrekkelige og varierte mengden mat vi trenger å konsumere på vår mentale radar. «Personer som har høy selveffektivitet for trening (tror på deres evne til å utføre visse atferder) er mer vellykkede med å opprettholde vekttap.«Harvard-ekspert sa.

På den måten, A En fersk studie brukte de identifiserte atferdsstrategiene i en gruppe på mer enn 6000 mennesker som gikk ned i gjennomsnitt 20 kilo og holdt det unna i minst et år.

Måloppnåere anbefaler to grunnleggende taktikker: Utholdenhet i møte med hindringer (eller tilbakeslag som bursdager, familiesammenkomster, stressende situasjoner) og utholdenhet i å overvåke spiseatferd.

Atferd bør tilpasses for å bruke mer energi og forbruke færre kalorier (Getty Images)
Atferd bør tilpasses for å bruke mer energi og forbruke færre kalorier (Getty Images)

«Vekttap skal være komfortabel med ubehag: Ubehag Å føle seg sulten av og til, trene i stedet for å spise stress, ærlig forstå belønningssøking versus ekte sult, og motstå fristelsen til ultrabearbeidet mat.En vektkontrollekspert bemerket.

Hindringer fra familieskikker, sosialt miljø og næringsmiddelindustrien må overvinnes. Det er viktig å opprettholde selvkontrollen og ikke miste av syne at vektvedlikehold er et problem som spiller ut i hvert måltid vi spiser. Det er en delikat balanse mellom nytelse og selvregulering

Avslutningsvis bemerket Harvard-eksperten: «For å hjelpe hverandre med å oppnå helse og vekttap i vårt moderne miljø, Vi trenger å lære og praktisere psykologiske verktøy som hjelper oss ikke bare å akseptere, men til slutt omfavne dette uunngåelige ubehaget.«.

Fortsett å lese: