juli 30, 2021

Nettnord.no

Næringsnett Nord-Troms

diabetes, what should people with diabetes know about health, diabetes and healthy lifestyle, health rules for diabetics, diabetics and health, indian express news

Seks enkle regler som diabetikere bør følge

Bekymret for de svingende blodsukkernivåene? Ikke vær. Her er seks tips fra Dr. Ganesh Kadhe, Abbotts assisterende direktør for medisinske og vitenskapelige saker for ernæring, om hvordan du kan kontrollere sukkernivået og holde deg frisk selv med en diabetisk tilstand.

Spis riktig og trene regelmessig

Matvalgene dine er veldig viktige når du har diabetes. Noen er bedre enn andre. Spis noe hver 2. til 3. time, og hovedmåltider ikke mer enn fire til fem timer fra hverandre. Å spise måltider og snacks på jevne tider bidrar til å holde blodsukkernivået innenfor målområdet. Inkluder lav glykemisk indeks (GI) mat som hel hvete, brun ris, havregryn, etc. I hvert måltid. Unngå raffinerte frokostblandinger som hvitt brød, nudler, hvit ris osv., Da de kan øke blodsukkernivået. Trening regelmessig er like viktig for å opprettholde normale blodsukkernivåer. Men sjekk blodsukkernivået før og etter trening, og unngå å trene hvis blodsukkernivået er for høyt eller for lavt.

Kontroller kolesterolnivået

Diabetes har en tendens til å senke “gode” kolesterolnivåer og øke triglyserid og “dårlige” kolesterolnivåer, noe som øker risikoen for hjertesykdom og hjerneslag. Høyt kolesterol fører også til en vanlig komplikasjon av diabetes kjent som diabetisk dyslipidemi som kan resultere i tette arterier og koronar komplikasjoner. Ideelt sett må du holde deg borte fra et kosthold med mye mettet fett og transfett som hurtigmat: hamburgere, pizza, stekte snacks, da disse øker LDL-kolesterolet.

Sjekk blodsukkernivået regelmessig.

For en diabetespasient er det blodsukkernivået som avslører om du har høyt blodsukker (hyperglykemi) eller lavt blodsukker (hypoglykemi) i blodet. Begge er ekstremt farlige. Den beste måten å sjekke blodsukkernivået med jevne mellomrom er å ha et glukometer praktisk. Sjekk HbA1C to ganger i året. HbA1C (hemoglobin A1C) er en enkel blodprøve som måler hvor godt din diabetes blir håndtert over tid. Det tar sikte på å måle det gjennomsnittlige blodsukkernivået og se om det har holdt seg innenfor det nødvendige området. Det er viktig å ha denne testen to ganger i året eller en gang hver tredje måned, avhengig av hvor godt diabetes er kontrollert.

READ  Brannen i ildkulen går gjennom himmelen i Texas

Vær regelmessig med medisinene dine

Overholdelse av den foreskrevne medisinen i anbefalt mengde og tidsplan er viktig for god diabeteskontroll. Mangel på medisiner kan øke risikoen for ulike diabetesrelaterte helsekomplikasjoner.

Legg til en spesifikk formel for diabetes

I tillegg til livsstilsendringer og regelmessig trening, anbefales det å legge til en spesifikk diabetesformel i diettplanen. Se etter en formel som er designet med spesielle ingredienser som komplekse karbohydrater, vitaminer og antioksidanter, for å hjelpe til med å kontrollere jevn frigjøring av glukose. Ideelt sett bør formelen inkluderes i frokost, lunsj eller middag som en delvis erstatning for en av dine modifiserte måltider. Hjelper med å holde blodsukker og vekt under kontroll.

Fjern de ekstra kiloene

Fedme er en av de viktigste avbøtende faktorene for diabetes. Fedme får også kolesterolnivået til å skyte i været, noe som øker sjansene for hjertesykdom.