oktober 22, 2021

Nettnord.no

Næringsnett Nord-Troms

Studier sier at fysisk aktivitet brenner 28% færre kalorier enn du tror, ​​så det er irriterende

Studier sier at fysisk aktivitet brenner 28% færre kalorier enn du tror, ​​så det er irriterende

Hvis du noen gang har beregnet kaloriene du forbrenner i treningsøktene og lurt på hvorfor de ikke legger til flere kilo som går ned, vel, det viser seg at det er en vitenskapelig årsak til det, og nei, det er ikke bare det at du kan spise en litt. mer etter en hard trening. Ifølge en ny studie i Nåværende biologi, våre kropper “oppveie “kaloriene vi forbrenner i løpet av treningsøktene mindre kalorier resten av dagen. Det utgjør en forbrenning som er lavere enn det du tror du får, med en overraskende betydelig mengde.

Studien så på data fra 1 754 voksne som fortalte dem to viktige tiltak: hvor mange kalorier hver person forbrente bare ved å være i live (deres “basale” utgifter, også kjent som basal metabolsk hastighet); og hvor mange kalorier de totalt forbrente i løpet av en dag, som ville omfatte all trening eller aktivitet de hadde utført. Ved å trekke de basale utgiftene fra de totale utgiftene fortalte forskerne hvor mange kalorier personen forbrente ved trening og andre typer bevegelser (stående, gående, bevegelige) på en dag. De sammenlignet deretter dette tallet med antall kalorier som personen ville konsumere. forventet å brenne, avledet fra statistiske modeller. (Studien fokuserte bare på kaloriforbrenning, ikke hvor mange kalorier deltakerne spiste fra mat.)

Resultatene viste at i gjennomsnitt bare 72 prosent av kaloriene vi forbrenner med trening, faktisk oversetter til flere kalorier som er brent den dagen. Det betyr at kroppen din “kompenserer” for omtrent 28 prosent av kaloriene du forbrenner under en trening ved å brenne færre kalorier resten av dagen når du er i ro. (Forskerne visste ikke nøyaktig hva kroppen din gjør for å “spare” disse kaloriene, men de spekulerte i at det kan redusere andre kaloriforbrenningsprosesser som immunsystemet ditt.)

READ  Biologisk fyrverkeri utløst av gjødsling er minst 300 millioner år gammelt

I slekt: 9 Trenere i kroppsvektstrening vil at du skal legge til rutinen din for vekttap

Så la oss si at du forbrenner 100 kalorier på en treningsøkt. Du kan ikke bare si at du nå har brent 100 flere kalorier på dagen, fordi kroppen din nå vil brenne færre kalorier andre steder. I stedet vil den gjennomsnittlige personen brenne omtrent 72 ekstra kalorier, noe som fortsatt er en ekstra kostnad, men mindre enn forventet. Og mens tidligere forskning hadde funnet ut at trening resulterte i lavere kaloriforbruk enn forventet, er denne studien den første som kvantifiserer den med så presisjon.

En siste frustrerende nyhet dukket opp fra studien. Det viser seg at denne kalori-kompenserende effekten er enda sterkere hos mennesker som har relativt høye kroppsfettnivåer. Studien fant at kroppene deres utgjorde 50 prosent eller mer av kaloriene de forbrente under trening og aktivitet.

Hvis du prøver å gå ned i vekt, kan alt dette være litt skremmende å høre, men det er viktig å huske at studien fokuserte på ekstra forbrente kalorier. Når kroppen din er aktiv, fortsetter du å brenne flere kalorier enn når du er helt i ro, selv om den er litt mindre enn forventet. Understreker viktigheten av å holde seg til din Treningsrutine vær vær oppmerksom på hva du spiser for å sikre at vekttapstrategiene dine forblir så effektive og effektive som mulig.