august 8, 2022

Nettnord.no

Næringsnett Nord-Troms

Svømming kan forbedre din fysiske og mentale helse

Svømming kan forbedre din fysiske og mentale helse

(CNN) — Når vi går inn i den boreale sommeren og temperaturen stiger, hopper flere og flere av oss i vannet på jakt etter en rekke fordeler for kropp og sinn.

Liker du ikke å løpe? Svømming kan ikke bare være et godt alternativ, men også et mer effektivt.

Ved å bruke alle muskler sikrer svømming en treningsøkt for hele kroppen og som sådan tilsvarer 30 minutter trening i vannet 45 minutter på land. ifølge Swim England.

Selv en rolig svømmeøkt kan forbrenne mer enn 400 kalorier i timen, mer enn det dobbelte av å gå.

Den lave effekten av vannaktiviteter, i motsetning til løping, gjør dem til det perfekte valget for de med mindre skader, så vel som eldre.

Og det er ikke bare kortsiktige fordeler, svømming har også varige fordeler.

Vanlige svømmere har 28 % lavere risiko for for tidlig død og 41 % lavere risiko for død av hjertesykdom og hjerneslag, ifølge en rapportere av Swim England Swimming and Health Commission i 2017.

Rolige farvann

Selv om den fysiske stimulansen ved svømming er godt dokumentert, er de mentale helsegevinstene ved å komme i vannet mindre kjente, men like kraftige.

I 2019 sa nesten en halv million briter som lever med psykiske helsediagnoser svømming hadde redusert antall besøk til en medisinsk helsepersonell, ifølge Swim England.

Spesielt svømming i åpent vann, med sine naturlig kjøligere temperaturer, blir i økende grad forstått som å ha en mental helsegevinst.

En kvinne svømmer for å kjøle seg ned i Xhemas-sjøen, en liten naturlig innsjø i Valbona nasjonalpark nær Dragobi 4. august 2021.

Føl-good-hormonet dopamin frigjøres ved bløtlegging i kaldt vann, noe som sikrer en endorfinrush som kan vare i timevis etter tørking.

Forskning på de betennelsesdempende egenskapene til kaldt vann utført av University of Portsmouth, Storbritannia har gitt en voksende mengde anekdotiske bevis på at det kan dempe inflammatoriske reaksjoner som forårsaker angst og depresjon.

READ  Minciencias innviet laboratorium for molekylærbiologi i Uniatlantico

Bare det å være i et «blått miljø», nær havet eller en vannmasse, er kjent for å redusere stressresponser.

I en artikkel publisert på CNN i fjor sommer, reflekterte Dr. Mark Lieber over den transformative virkningen av korte dukkert i bassenget for å hjelpe til med å løfte vekten fra året før, bokstavelig og billedlig.

«Min første tanke da jeg dukket ned i vannet var at jeg følte meg litt mer flytende enn vanlig, sannsynligvis på grunn av de ekstra kiloene med karantene,» sa Lieber.

«Men mens jeg fortsatte å strømme gjennom vannet, ble min første bekymring for vektøkning erstattet av en følelse av katarsis, som om vannet renset meg for stresset som ble samlet under koronaviruspandemien.»

«Slag etter slag, jeg kunne føle humøret mitt løfte seg, tankene mine klare og kroppen løsne.»

Et «åpenbaringsøyeblikk»

Rachel Ashe, grunnlegger av Psykisk helse svømmerer et levende bevis på den positive mentale effekten av svømming i åpent vann.

Mental Health Swims er et frivillig drevet kollegastøttefellesskap som organiserer åpent vannmøter over hele Storbritannia.

Etter å ha mottatt en psykisk helsediagnose i 2018, begynte Ashe først å løpe, men mistet selvtilliten etter noen skremmende utglidninger på isen i løpet av vinteren.

Ved slutten av året følte hun seg «veldig dårlig» og «alt var utfordrende», men på nyttårsdag lanserte Ashe seg bokstavelig talt inn i en ny fremtid.

Ashe tok på seg utfordringen med «Loony Dook», en årlig begivenhet der uforferdede deltakere kaster seg ut i det iskalde vannet nær Edinburgh, Skottland. Ashe kom tilbake til stranden med skjelving, men forandret seg.

«Det var veldig smertefullt og jeg likte det ikke,» sa Ashe til CNN Sport, «men den merkelige følelsen av tilknytning til kroppen min etter å ha levd ulykkelig i mitt stakkars sinn så lenge var et sant åpenbaringsøyeblikk for meg.»

Swansea svømmeutfordring

Et nyttårs svømmemøte med Mental Health Swims i Caswell Bay i Swansea, Wales.

Seks måneder senere ble 30 personer med Ashe på et svømmetreff, og gruppens vekst har vært eksponentiell siden den gang, selv under pandemien.

READ  Immunterapi basert på modifiserte proteiner

I år vil Mental Health Swims organisere mer enn 80 svømmestevner, fra Cornwall i Sørvest-England til Loch Lomond i Skottland, ledet av trente frivillige verter, med vekt på inkludering og likemannsstøtte.

Årsakene til å registrere seg varierer. For noen er det følelsen av fellesskap, mens andre søker oppmerksomhet og endorfiner etter svømmeturen.

Ashe elsker vannet som et trygt alternativ til det mer skremmende miljøet på treningsstudioet, en lidenskap som har gitt hennes mentale helse et nytt liv.

«Jeg har lært at forskjellene mine er en styrke og ikke noe å skamme seg over,» sier Ashe. «Jeg trodde aldri jeg kunne gjøre de tingene jeg gjør i dag.»

«Jeg vil alltid ha en psykisk lidelse, men i dag tar jeg mye bedre vare på meg selv. Jeg har fortsatt gode følelser, men med medisiner, terapi, utendørssvømming og sunne, lykkelige relasjoner har jeg det veldig bra.»

Psykisk helse svømmer

Mental Health Swims har vokst siden grunnleggelsen i 2019.

«Revitalisert»

Det er få mennesker som er bedre i stand til å diskutere de fysiske og mentale helsemessige fordelene ved svømming enn Sarah Waters, som bor i kystfylket Cornwall.

Waters ble diagnostisert med revmatoid artritt i løpet av studietiden, og har levd med symptomene på den kroniske inflammatoriske sykdommen i mer enn et tiår.

De aggressive behandlingene og medisinene var veldig utmattende, og etter at hun kom tilbake fra reise og jobb i Australia, viste det seg at en klump i nakken hennes faktisk var hudkreft.

Den fysiske og følelsesmessige belastningen av kreftfjerningsoperasjoner og -behandlinger ble forsterket av behovet for å beskytte seg selv under pandemien, men Waters lykken tok en vending da hun, etter et lite dytt fra moren, begynte å svømme i sjøen.

svømmefordeler

Vann begynte å svømme under pandemien.

– Han begynte å gå og sa hele tiden: «Du må komme inn, det hjelper virkelig med din mentale helse», sa Waters til CNN.

READ  SpaceX Crew-1-oppdrag slo lang levetid for romfartøyet

«Når du går ut, gir det deg et rush, nesten som om du har våknet på en måte. Jeg vet det høres veldig rart ut, men det gir deg definitivt den kriblende følelsen av å ha oppnådd noe du aldri trodde du kunne gjøre før.»

Og så begynte en iherdig forpliktelse, selv gjennom vinteren, til å svømme to til tre ganger i uken, noen ganger den eneste måten for Waters å komme seg ut av huset på grunn av nedstengningskrav.

svømmefordeler

Siden hans første eventyr på havet med moren, har Waters aldri sett seg tilbake.

I følge veldedigheten Mot leddgiktsom Waters har skrevet for, gir svømming en rekke fysiske fordeler for leddgikt lider, fra å lindre muskelstivhet til å øke leddfleksibiliteten.

For Waters faller disse fysiske fordelene sammen med de mentale.

«Du har alltid denne skumle følelsen, rett før du går inn, av» kan du gjøre det? , det tilfører definitivt noe.» .

«Med alle medisinene kan du føle deg ganske trøtt mesteparten av tiden, når du har en fridag, er du så trøtt at du ikke føler at du har energi til å gjøre noe, men når du først har gjort det, det revitaliserer deg.»

«Når du begynner å forbedre symptomene dine på angst eller depresjon, kan det også gi deg fysiske fordeler.»

Etter å ha fullført svømmingen for første gang på mer enn ett år, møtte Dr. Lieber fire strake netter med arbeid på sykehusets intensivavdeling.

«Jeg pleier å grue meg til den første av disse nattevaktene,» sa han. «Men på en eller annen måte virket oppgaven mer håndterlig enn vanlig.» «Det som skjer i kveld vil skje. Uansett hva som skjer, vil det alltid være morgendagen.»