august 15, 2022

Nettnord.no

Næringsnett Nord-Troms

tips for god fordøyelse

tips for god fordøyelse

Noen mennesker – enten det er på grunn av mangel på tid eller vane – spiser vanligvis raskt og tygger ikke mat fordi de ønsker å fortsette med aktiviteten. Dette er en alvorlig feil: Tygging er direkte knyttet til hjernen, så du må være mer på vakt fordi dårlig fordøyelse i tillegg truer to av menneskets grunnleggende behov: godt humør og god søvn.

For alt dette er velvære knyttet til fordøyelsessystemet. Vi ønsker alle å ha det bra, være i godt humør, men selv om vi ønsker det, er det nært knyttet til mat.

Diaré og forstoppelse må også tillegges betydning. Fellesskap av gode og dårlige bakterier lever i tarmen vår, så vel som parasitter, sopp, virus og nevroner (det er det såkalte enteriske nervesystemet på 100 millioner nevroner), mens det også bor bakterier i hjernen. Bakterier og nevroner dialog og når det er tarmbetennelse, truer de en god Helse. Det vi tidligere kalte tarmflora, i dag med større forskning og kunnskap, kalles mikrobiota.

Personer som har en tendens til å lide av betennelse bør vurdere å spise anti-inflammatoriske dietter. De mest kjente er Middelhavet og japanerne fordi de spiser mye fisk og legger vekt på grønnsaker mens de ekskluderer bearbeidet og raffinert mat, samt et lavere inntak av rødt kjøtt. Det er viktig å unngå rå bladgrønnsaker.

Anbefalinger for god fordøyelse:

  1. For å starte dagen, og før frokost, er det fordelaktig å drikke to eller tre glass vann ved naturlig temperatur. Det hjelper å eliminere giftstoffene som fortsatt er igjen i kroppen.
  2. Noen drikker vann med sitronsaft, som også anbefales, men det er praktisk å drikke sitronsaft med sorbet for ikke å skade tannemaljen.
  3. Det er viktig å la det gå tolv timer mellom dagens siste måltid og det første om morgenen. Hvis de ikke er vant til det, kan du starte med å faste i 8 timer. Dette gjør at kroppen kan frigjøres fra daglig arbeid og lar organene våre hvile.
  4. Spiser vi med garnityr av rå grønnsaker, spesielt blader, anbefaler jeg å la gå to timer før vi spiser frukt, det bidrar også til bedre fordøyelse.
  5. Når du spiser rødt kjøtt, er det best å starte med en tallerken med salater, gjerne grønne.
  6. De som lider av ubehag eller magebetennelse kan starte med en lett salat uten blader. De bør også unngå poteter fordi de gjærer og forårsaker ubehag senere og utelater eller minimerer inntaket av rå bladgrønnsaker.
  7. Unngå å følge rødt kjøtt med stivelse (poteter og pasta) fordi det er mer arbeidskrevende for fordøyelsessystemet.
  8. Bladgrønnsaker så vel som lin, sesamfrø eller andre frø kan tolereres bedre når de blandes og inntas som juice.
READ  SpaceX Crew-1-oppdrag slo lang levetid for romfartøyet

Et annet relevant punkt er matallergier og intoleranser. Vi må vite hvilke matvarer som forårsaker en allergisk reaksjon (kløende øyne eller ører, kløe, elveblest, rhinitt, etc.). Når det gjelder cøliaki, må vi huske på at uten å være cøliaki, bidrar det til vår gode helse å ikke innta så mye hvitt mel. Det er fullkorn, mais, kassava, bokhvetemel som perfekt forsyner hvetemelene som inneholder gluten.

I den grad disse anbefalingene blir en del av livene våre, det vil si at de blir vaner, vil kroppen finne sin balanse og gi oss en stor del av velvære.

Klinisk psykolog og familieterapeut. Grunnlegger og president for Argentine Association of Integrative Medicine (AAMI).