juni 22, 2021

Nettnord.no

Næringsnett Nord-Troms

Varme bad så godt som å spinne for blodtrykk, studerer foreslår

Varme bad så godt som å spinne for blodtrykk, studerer foreslår

  • Vanlige varme bad kan gi mange av de samme fordelene som trening, antyder en studie.
  • Forskerne sammenlignet varme bad og badstuer med moderat sykling og fant lignende fysiologiske responser.
  • Bad vil imidlertid ikke forårsake fett tap, muskelmasseøkning eller forbedret utholdenhet.
  • Besøk Insider-hjemmesiden for flere historier.

Et varmt bad kan gi mange av de samme fordelene som aerob trening med lav intensitet, fant forskerne.

Vanlige bad har tidligere vært knyttet til en lavere risiko for hjerte- og karsykdommer, som Insiders Samantha Crozier rapporterte. En ny mini anmeldelse fra Coventry University antyder at de også gir flere fordeler med moderat trening.

Etter noen minutter i et varmt bad eller en badstue føler du en hyggelig avslappende følelse, så øker pulsen din og du blir varm og svett, følelser som å gå, jogge eller sykle.

Forskerne sammenlignet fysiologiske responser mellom å tilbringe like mye tid i et boblebad og å sykle på moderat intensitet.

De evaluerte 50 studier, både epidemiologiske (med et stort antall mennesker, på jakt etter mønstre) og laboratorier (med detaljert fysiologi).

Studieforfatter Tom Cullen fortalte Insider at alle de eksisterende laboratoriestudiene for varmeterapi er små, og at det var svært få studier som direkte sammenlignet trening og bruk av boblebad, bad og badstuer. “Vi er virkelig i en veldig tidlig fase av forskningsfasen med egentlig bare et bevis på konseptet og ingen store kliniske studier,” sa Cullen.

Han sa imidlertid at det var nok til å trekke noen konklusjoner.

De fant at økninger i kroppstemperatur og hjertefrekvens var sammenlignbare for begge gruppene, og ultralydsskanning av arteriene fant lignende forbedringer i blodstrøm, blodtrykk og glukosenivå.

READ  'Rom-orkan' oppdaget over Nordpolen, finner studien

Sykling førte imidlertid også til økt energiforbruk (eller kaloriforbrenning), mens bading ikke gjorde det.

Bad hjelper deg ikke med å miste fett eller bygge muskler

Til tross for studiefunnene gir ikke bad de utallige fordelene med trening, og det er verdt å merke seg at du kanskje trenger å sitte i et boblebad ved rundt 40 ° C i en time for å eksperimentere. Studieresultater, som kan føre til svimmelhet og dehydrering.

Varmtbadet hjelper deg ikke med å endre kroppssammensetningen ved å bygge muskler og forbrenne fett, det vil ikke øke bentettheten din, og det vil ikke føre til forbedringer i utholdenhet, styrke eller bevegelighet.

“Bruk av varme bad eller badstuer bør ikke betraktes som en erstatning for trening,” skrev Amy Harwood, en medforfatter av Cullen-studien. Samtalen. “Men det kan etterligne noen av helsemessige fordeler, og vi tror at når det brukes sammen med trening, kan det føre til økt helse.”

Varme bad kan være gunstige tilskudd til et sunt treningsregime ved å redusere betennelse og hjelpe muskler å komme seg, sa Harwood.

Varmeterapi har også vært vist å tilby noen av de samme antidepressiva fordelene som trening, spesielt hvis det er et sosialt aspekt som i Finsk badstue kultur.

Å trene regelmessig og bade ofte er det beste alternativet, sa Harwood.