januar 26, 2022

Nettnord.no

Næringsnett Nord-Troms

Verdensdagen for bekjempelse av depresjon: Lær hvordan du diagnostiserer det og hva du skal gjøre hvis du lider

(Getty Images)

På verdens depresjonsdag oppfordret det colombianske helsedepartementet folket i landet til å være årvåkne med å behandle og forebygge symptomene på denne følelsesmessige lidelsen i tide.

I følge vitenskapelig forskning står det i helseporteføljen at en femtedel av Kovit-19s helsekrise kan være påvirket av depresjon og angst, med mer enn 300 millioner mennesker verden over som lider av denne lidelsen, som anses å være i forkant. Årsaken til uførheten på planeten,

«Nødsituasjonen har utløst nytt press. Ensomhet, usikkerhet, tap av inntekt osv. er ofte forbundet med dårlig psykisk helse, og derfor er det i dag mer enn noen gang viktig å snakke om det. Det kan utgjøre en forskjellPsykiater Nubia Batista, visedirektør for ikke-smittsomme sykdommer i departementet, forklarte.

På sin side forklarte psykiateren at lidelsen er et resultat av komplekse interaksjoner av psykologiske, biologiske og sosiale faktorer. Mer eller mindre), angst og overdreven skyldfølelse.

Videre viser depresjon seg som tretthet, lav energi, betydelige endringer i appetitt og vekt, ineffektive følelser, vedvarende fysiske symptomer uten åpenbar grunn, rastløshet, selvmordstanker og -handlinger, ustabilitet og frustrasjon.

«Ledt humør er normalt og ustabilt; Mange kan nyte det fra tid til annen. Men depresjon er gjenkjennelig fordi den kan vare lenge, minst to uker, og ha en dyp innvirkning på en persons evne til å fungere i dagliglivet.Sa underdirektør Batista.

På samme måte påpekte han at hos mindreårige kan det fremstå som multiple smerter uten åpenbar grunn, økt irritabilitet, økt frykt for utvikling og endringer i søvn- og spisemønster. Alder kan være en risikofaktor og tilsvarende depresjon.

I den forbindelse forsikret han at familie, venner, naboer, kolleger, i tilfelle depresjon, er det nødvendig å diagnostisere visse symptomer hos nære personer for å behandle mange liv. Kan spare.

READ  Netanyahu ba om dannelse av en ny israelsk regjering

Hva du skal gjøre hvis du føler deg deprimert:

Søk profesjonell hjelp. Å snakke med en lokal helsepersonell eller fastlegen din er et godt utgangspunkt.

Husk at du kan føle deg bedre hvis du får riktig hjelp.

Fortsett å gjøre de aktivitetene du liker når du er frisk.

Ikke isoler deg selv. Hold kontakten med familie og venner.

Selv om det er en kort spasertur, tren regelmessig.

Oppretthold vanlige spise- og sovevaner.

Juster forventningene dine ved å erkjenne at du kan være deprimert. Du kan kanskje ikke gjøre alt du gjorde.

Unngå eller begrense alkoholforbruk og unngå ulovlige stoffer fordi disse produktene kan forverre stress.

Hvis du har selvmordstanker, spør noen om hjelp umiddelbart.

Les videre